eEurope

 

Akcióterv

 

Készítette az Európai Bizottság az Európai Tanács részére

Feira, 2000. június 19-20.

 

 

Bevezetés

 

TARTALOM

 

A Lisszaboni Rendkívüli Csúcs

Az összefüggés

A célkitűzések átdolgozása

Megvalósítható Akcióterv

Az időkeret

A politikai szándék szükségessége

 

 

A Lisszaboni Rendkívüli Csúcs

 

Az Európai Tanács a 2000. március 23-24-én tartott lisszaboni gyűlésén ambiciózus célt jelölt ki Európának, azt, hogy az a legversenyképesebb és a legütőképesebb gazdasági közösséggé váljon a világon. A csúcs szükségesnek látta, hogy Európa mielőbb kiaknázza az új gazdaság, illetve az Internet adta lehetőségeket.

Ennek érdekében az állam- és kormányfők felkérték a Tanácsot és a Bizottságot, hogy készítsenek el: “...egy átfogó eEurope Akciótervet ...az együttműködés nyitott módszerét használva, mely a nemzeti kezdeményezések benchmarking-jának és a Bizottság jelenlegi eEurope kezdeményezésének - a Munkahelyteremtés Stratégiája az Információs Társadalomban - összekapcsolásán alapszik.”

A felkérésre a Bizottság elkészítette ezt az Akciótervet.

 

 

Az összefüggés

 

Az eEurope-ot az Európai Bizottság indította el 1999 decemberében azzal a céllal, hogy on-line kapcsolatba hozza Európát, majd ezt kiegészítendő, 2000 januárjában a Bizottság közreadta a "Munkahelyteremtés Stratégiája az Információs Társadalomban" elnevezésű Közleményét. Az Átfogó Gazdaságpolitikai Program megfelelő gazdaságpolitikai környezetet nyúlt azzal, hogy hangsúlyozza a jól funkcionáló pénzügyi piacok és a versenyképes termékpiacok szükségességét az eredményes innováció érdekében.

A tagállamok és az Európai Parlament kedvezően fogadta a közleményt és ezt követően 2000 márciusában a Bizottság bemutatott egy Fejlesztési Tudósítást a Lisszaboni Csúcson. Itt a az állam- és kormányfők számos rendszabályra kötelezték magukat, ideértve a célkitűzések teljesítésének időpontjait is, hogy ezzel előremozdítsák az eEurope ügyét.

 

 

A célkitűzések átdolgozása

 

Az Akcióterv meghatározza a szükséges lépéseket annak érdekében, hogy a Lisszaboni Csúcs által kitűzött célok megvalósuljanak. A tervezet európa-szintű érvénybeléptetésére kezdetben tíz területet jelölt ki az eEurope. A Lisszaboni Csúcs következtetései, a Bizottsághoz érkezett számos észrevétel, és az április 10-11-én Lisszabonban tartott információs és tudástársadalom témájú nem hivatalos Miniszteri Konferencián elhangzott Európai Parlament tagok és államfői reagálások alapján (ez utóbbira különös figyelmet fordítva) az Akcióterv szempontjából felülvizsgálták a fontos célterületet.

Az Akciótervet tekintve a fontos célterületet felülvizsgálták, figyelembe véve a Lisszaboni Csúcs következtetéseit és a számos észrevételt, melyet a Bizottság kapott, különös figyelmet fordítva az Európai Parlament és az államfők reagálásaira, melyek az április 10-11-én Lisszabonban tartott az információs és tudástársadalom témájú nem hivatalos Miniszteri Konferencián hangoztak el.

“A kockázati tőke a high-tech kis- és középvállalatok számára” című fejezet már benne foglaltatott az eEurope-ban azzal a szándékkal, hogy az újító célzatú kezdeményezések alaptőke hiányának problémáját megnevezzék. Az utóbbi hónapokban jelentős fejlődés történt az új tőkepiacokon Európában és két, a tárgyhoz tartozó Akciótervet - az egyik a pénzügyi szolgáltatásokról /2005-re teljesítendő/, a másik a tőkekockázatról /2003-ra teljesítendő/ - hagytak jóvá a Lisszaboni Csúcson, a végrehajtásuk jelenleg folyamatban van. Az eEurope céljai így ezen a területen már ebben a kontextusban valósulnak meg.

 

 

A tagállamok és az Európai Parlament kérte az eEurope kibővítését:

 

1. Új követelmények az információs társadalom szakértelme terén és a szakértelem hiányának problémája.

2. Szükség van a társadalomban mindent magába foglaló információs társadalom biztosítására. Az eEurope-ban ez részben, mint az Elektronikus részvételi lehetőség a fogyatékos és csökkent munkaképességű személyek számára jelent meg. Ezután kiterjeszkedik az összes hátrányos helyzetű csoportra.

3. A minőségi tartalom megfelelő biztosítása az Interneten.

Ezen kívül kérték, hogy a Bizottság pontosítsa a benchmarking gyakorlati lépéseit. A 2000. április 10-11-én Lisszabonban tartott nem hivatalos Miniszteri Konferencia megbeszélésein e témakörök mindegyikét kiemelték.

Végül, hogy pontosabban rámutassanak a tevékenységi vonalakra, a tevékenységi területeket három kulcs klaszter köré csoportosították.

1. Olcsóbb, gyorsabb és biztonságosabb Internet

 

a. Olcsóbb és gyorsabb Internet hozzáférés

 

b. Gyors Internet a kutatóknak és diákoknak

 

c. Biztonságos hálózatok és intelligens kártyák

2. Befektetés az emberekbe és az ismeretekbe

 

a. Az európai ifjúság beléptetése a digitális korszakba

 

b. Munka a tudás-alapú gazdaságban

 

c. Mindenki részvétele a tudás-alapú gazdaságban

3. Az Internet használatának ösztönzése

 

a. Az e-kereskedelem elősegítése

 

b. Elektronikus közigazgatás: elektronikus hozzáférés a közszolgáltatásokhoz

 

c. Távegészségügy

 

d. Digitális tartalom a globális hálózatoknak

 

e. Intelligens közlekedési rendszerek

 

 

Megvalósítható Akcióterv

 

Az Akcióterv a pontosan meghatározható tevékenységekre összpontosít. Az előző dokumentumokban szereplő elemzések az ’új gazdaságról’ és annak hatásáról szó szerint értendők, a Lisszaboni Csúcson megerősítést nyertek. Az Akcióterv középpontjában választási lehetőségek állnak és a terv arra koncentrál, hogy kinek és milyen lépéseket kellene tenni, milyen határidőre kellene teljesíteni azokat.

 

 

Három fő módszer az eEurope céljainak elérésére

 

  1. A megfelelő jogi környezet megteremtésének gyorsítása
  2. - Európai szinten beszélik meg és törvényjavaslatok késztik elő. Európa célja, hogy felgyorsítsa ezek elfogadását határidők közé szorítva az illetékeseket.

  3. Az új infrastruktúra és szolgáltatások támogatása Európa szerte
  4. - A fejlődés mértéke itt főként a magánszektor anyagi lehetőségeitől függ. Ilyen tevékenység támogatható európai tőkével, de sok múlik a tagállamok közreműködésén is. Ez a tevékenység természetesen nem egyezne meg a költségvetési kerettel.

  5. Nyílt koordinációs és benchmarking módszerek alkalmazása

- Ennek az a célja, hogy minden tagállamban biztosítsa a tevékenységek hatékony kivitelezését, a várt eredmény elérését és a kívánt színvonalú profil kialakítását. Ez a folyamat teljes összhangban lesz az Európai Tanácshoz kapcsolódó általános osztályozással minden tavasszal.

Az benchmarking-ot tekintve az adatgyűjtés meghatározó feladat lesz. Számos folyamatban levő nemzeti és nemzetközi szinten történő statisztikai adatgyűjtési kezdeményezés vonatkozik az új tudásalapú gazdaságra. Az Eurostat (EU Statisztikai Hivatal) és a tagállamok statisztikai hivatalaiból származó adatokat ott használják fel, ahol rendelkezésre állnak. Az Ipartestületek és a magánszemélyek szintén készítenek statisztikát az új gazdasággal kapcsolatban. Ezek a statisztikák azonban nem fedik a tárgyhoz tartozó összes mutatót, továbbá néha nehéz felbecsülni a minőségüket és nem mindig hasonlíthatók össze. Ilyen esetekben különleges felméréseket használnak, hogy kiegészítsék az adatokat. Az adatgyűjtések eredményei és az eEurope különleges célkitűzései nyomon követhetők lesznek az eEurope Web oldalán.

 

 

Az időkeret

 

Az eEurope kezdeményezés egyik kulcsfontosságú hajtóereje az, hogy az új gazdaság kritikus területein megteszi a szükséges lépéseket a szoros határidők ellen. Az Akcióterv rámutat az ehhez hasonló lépésekre és így biztosítja a fennmaradó korlátok gyors felszámolását. Ezért az Akcióterv egy kulcs időpontot - 2002. - tart szem előtt, amikorra is az összes kitűzött célt teljesíteni kell. Ha Európa nem tud gyors változást biztosítani túl késő lesz, hogy megvalósítsa az ambiciózus Lisszaboni célkitűzéseket. Kétségtelenül maradnak megoldásra váró problémák 2002 után is, de Európa jelentős fejlődést érne el, ha ezeket a célokat megvalósítanák.

 

 

A politikai szándék szükségessége

 

Az eEurope célkitűzései csak akkor valósíthatók meg, ha a tagállamok, az Európai Parlament és az Európai Tanács készek elkötelezni magukat az Akciótervnek és a fontossági sorrendet újból felmérik. Senki sem lazíthat, bármilyen előnye is van a többiekkel szemben. Minden tagállamnak késznek kell lenni egy fontossági sorrend felállítására és az akadályok elmozdítására a siker érdekében. Fel kell hívni a polgárok figyelmét a digitális technológiák adta lehetőségekre.

 

  1. cél – Olcsóbb, gyorsabb és biztonságosabb Internet
  1. Olcsóbb, gyorsabb és biztonságos Internet hozzáférés
  2. Gyors Internet kutatóknak és diákoknak
  3. Biztonságos hálózatok és intelligens kártyák

 

  1. cél – Befektetés az emberekbe és az ismeretekbe
  1. Az európai ifjúság beléptetése a digitális korszakba
  2. Munka a tudás-alapú gazdaságban
  3. Mindenki részvétele a tudás-alapú gazdaságban

 

  1. cél – Az Internet használatának ösztönzése
  1. Az elektronikus kereskedelem elősegítése
  2. Elektronikus közigazgatás: elektronikus hozzáférés a közszolgáltatásokhoz
  3. Távegészségügy
  4. Digitális tartalom a globális hálózatoknak
  5. Intelligens közlekedési rendszerek

 

 

1. cél - Olcsóbb, gyorsabb és biztonságosabb Internet

 

 

Olcsóbb és gyorsabb Internet hozzáférés

 

 A Lisszaboni Csúcs célul tűzte ki:

 

 

A kihívás:

 

A telekommunikációs szolgáltatások liberalizálásával 1998. január 1-jén a távolsági és a nemzetközi hívások tarifái lényegesen csökkentek. Meglehet, a legtöbb felhasználó helyi vonalakon keresztül érte el az Internetet, ahol az árak jelentősebben csökkentek az elégtelen versengésnek köszönhetően. Eddig a piac viszonylag lassan hozta létre a legkeresettebb új díjszabású változatokat, mint például az általány díjas, vagy az ingyenes elérést. Az új technológiák lehetővé teszik a nagysebességű multimédia Internet elérést, mind például az xDSL, a kábel, az optikai szár és rádió, melynek bevezetéséhez különösen fontos az alacsonyabb ár. A Lisszaboni Csúcs komoly politikai hajlandóságot mutatott arra, hogy biztosítsa az árak csökkentését. A Bizottság helyi hurkok megnyitására tett Ajánlásának leggyorsabb végrehajtási módja, hogy előnyben részesítik a nagysebességű Internetet.

Európa egyik legnagyobb tőkéje a mobilhálózatok közti vezető szerep. Hamarosan a mobil előfizetések elérik a fix vonalszámot Európában. Egyre több előfizetőnek lesz mobil elérhetősége az Interneten. A gyors mobil Internet elérés csak a magasabb szintű 2. Generációs /főként GPRS és EDGE technológiát használó/ és a 3. Generációs hálózati pontokon keresztül lesz lehetséges. Az ilyen nagysebességű hozzáférés természetesen nagyon "költségérzékeny" és a lehető legmagasabb szintű versengést kívánja majd meg.

A piac még mindig invesztál új hálózatokba versengési alapon. Ennek ellenére számos tagállam és az Európai Parlament aggodalmát fejezte a távoli és kevésbé fejlett területek miatt. Létfontosságú, hogy az ezeken a területeken élő lakosságnak is biztosítva legyen az egyenlő elérés a modern kommunikációs hálózatokon.

Tekintettel az újgenerációs Internetre, beleérve a mobil Internetet, a növekvő igényt az Internet IP címekre, sürgőssé vált az Internet Protocol 6-os verzió /Ipv6/ szállítása, mely sokkal több címet képes szolgáltatni, mint a jelenlegi 4-es verzió. Továbbá a százszorosra tervezett Internetforgalom növekedés sokkal hatékonyabb hálózatokat és más kapcsolórendszereket igényel majd.

 

 

Az eEurope válasza

 

Válaszként az összefonódásra és a változó piaci és technikai állapotokra egy új előverseny szabályozó keret - amely megerősíti a versenyt és számol a szektor fejlődésének növekvő sebességével - létrehozását terjeszti elő a Bizottság. Mindent meg kell tenni azért, hogy ezt 2001 vége előtt elfogadják. Ez alatt első számú feladatként a helyi versengést kell fejleszteni. Ezért a Bizottság 2000 végére tűzte ki a helyi hurkok felnyitásának teljesítését. Ezen felül a szükséges frekvenciákat biztosítani kell a vezeték nélküli multimédiás rendszerek számára. A Bizottság megkérdezi a szektorokat a bérelt vonalak rendkívül magas árával kapcsolatban, melyet az Európai Közösség versenytörvénye szab meg, és levonja a megfelelő következtetéseket.

Az Unió számára fontos, hogy a hátrányos helyzetű területek teljes mértékben részt vegyenek az információs társadalomban. A tervezetek az új technológiák bevezetésére biztatják a régiókat, ezért a területfejlesztési tervek kulcselemévé kell, hogy váljanak. Lehetséges, hogy a hátrányos helyzetű régiók információs infrastruktúrájába történő közös befektetések kiegyenlítik a piaci hiányosságokat, ahol a magánbefektetés önmagában nem profitálhat. A befektetéseket úgy kell végrehajtani, hogy a verseny ne torzuljon el és technikailag semleges legyen. A befektetéseket minden területnek magának kell megnevezni az adott gazdasági és társadalmi struktúra alapján. A Bizottság a strukturális alapokon belül egyre nagyobb elsőbbséget biztosít az információs társadalommal kapcsolatos tervezeteknek. Az elsőbbségek hasonló felülbírálását jelentette be az Európai Befektetési Bank /EIB/.

Az újgenerációs Internettel kapcsolatban a Bizottság egy kezdeményezést indít el melynek célja, hogy mobilizálja a telekommunikációs kezelőket és a berendezésgyártókat, hogy együtt dolgozzanak a szolgáltatókkal és a felhasználókkal. Ezáltal biztosítsák a gyors fejlődést és az Ipv6 használatát.

Tevékenység

Szereplők

Határidő

Öt irányelv elfogadása az új elektronikus kommunikációra és a csatlakozó szolgáltatásokra. A Bizottság új Verseny Direktívájának alkalmazása a Kommunikációs szolgáltatásokban.

Tanács, Európai Parlament, Európai Bizottság

2001 vége

A Bizottság javaslatának végrehajtása a "helyi hurkok felnyitásával" kapcsolatban.

Tagállamok

2000 vége

Egy határozat elfogadása a koordinált európai frekvencia politika kereteinek kialakításáról.

Tanács, Európai Parlament

2001 vége

A vezeték nélküli multimédia rendszerek koordinált frekvencia kiosztása.

Tagállamok, Európai Tanács

2001 közepe

A közös finanszírozású eszközök nagyobb elsőbbséget nyújtsanak az információs társadalommal kapcsolatos tervezetnek

Tagállamok, Európai Befektetési Bank, Európai Bizottság

2000 vége

Az Ipv6 pilot alkalmazáson keresztüli európai elterjesztése felé elmozdulni. A fontosabb telecom és a gyártó iparágak összehangolása a szolgáltatókkal és a felhasználókkal.

Európai Bizottság, Magánszektor

2001 vége

A bérelt vonalak árának csökkentése a verseny fokozásával és a Bizottság javaslatának végrehajtásával

Tagállamok

2000 vége

 

- Olcsóbb, gyorsabb és biztonságos Internet

 

 

Gyorsabb Internet kutatóknak és diákoknak

 

A Lisszaboni Csúcs célul tűzte ki:

 

 

 

A kihívás:

 

A nagysebességű hálózatok új lehetőségeket tárnak fel az együttműködő tanulás és kutatás területén. Az alkalmazások, melyeket egyetemi körökben ma kifejlesztenek, holnap a kereskedelmi felhasználás alapjául szolgálnak. A tagállamoknak és a Bizottságnak meg kell győződniük az újításra irányuló potenciál teljes mértékű kihasználtságáról.

A gyorsabb Internettel egy új koncepció merül fel a számítástechnikában - a hálózatok közt felosztott számítástechnika. Ez végül is a "WORLD WIDE GRID /világot átfogó hálózat/ - WWG - ötlete kapcsán fogalmazódott meg.

Az elképzelés az, hogy elősegítsék a földrajzilag szétszórt csoportok közti együttműködést a tudomány minden területén, és hogy segítsék az ipari területeket azáltal, hogy lehetővé teszik számukra az adatok és a computer infrastruktúra megosztását egy azonos időben történő közös munkafolyamatban. A WWG a technológia további fejlesztését integrálását és érvényesítését kívánja, mely biztosítja a hálózatok, számítógépek és a tárkapacitás zökkenőmentes egyesülését egy egységes rendszerben.

 

 

Az eEurope válasza

 

A Bizottság nemrég indította el hálózatkutató tevékenységét az Ötödik Keretprogram címmel, mely 80 000 000 eurot költ majd arra, hogy biztosítsa az Európát átfogó kapacitás növelését 2,5 Gbit/s-ra. Európának több befektetésre van szüksége ahhoz, hogy valóban megteremtse a "tudomány államát" és teljesen kiaknázza a kívánt technológiákat.

A Bizottság 2000 januárjában tette közzé “Az Európai Kutatási Övezet Felé” elnevezésű Közleményét, amelyben stratégiai prioritásként jelöli meg, hogy az európai kutatói közösség hatékonyabban használja az elektronikus hálózatot és jöjjenek létre virtuális minőségi központok (center of excellence).

Az IST Program már támogatja a felosztott számítástechnika terveit, de komoly erőfeszítéseket kíván ennek a technológiának az elterjesztése a kutatók között. Így megfelelő forrásokat kell majd biztosítani a WWG kifejlesztésének támogatásához.

A gyorsabb Internet önmagában nem fogja a kutatók és a diákok teljesítményének jelentős javulását eredményezni, ha nem férnek hozzá a nagysebességű kapcsolatokhoz és a minőségi felhasználáshoz melyet a felhasználóbarát és hálózattól független határterületek támogatnak. Ez jelentős, az együttműködő tevékenységet lehetővé tevő javításokat tesz szükségessé az egyetemek belső hálózataiban, továbbá innovatív formákat igényel a helyi szintű közös tanulásban és munkában.

Tevékenység

Szereplők

Határidő

Megfelelő anyagi alap /80 000 000 euron felüli juttatás az Európát behálózó Nemzeti Kutató és Oktatási Hálózatok összekapcsolására/ lesz kijelölve az IST Program kísérleti hálózatára azzal a céllal, hogy Európa a globális kapcsolatteremtés vezetője legyen, és hogy elindulhasson az evolúciós folyamat a sávszélesség és szolgáltatási képesség szempontjából megnövelt kapacitású, teljes egészében száloptikás gerinchálózat kiépülése érdekében.

Európai Bizottság

2001 vége

A nemzeti kísérleti hálózatokat fel kell javítani, hogy egységesen hatékony hálózatok legyenek biztosítva az összes európai kutató és diák számára - ahol szükséges a szerkezeti alap és az EIB támogatásával.

Tagállamok, Európai Befektetési Bank

2001 vége

Gyors Internet hozzáférést és intraneteket kell létrehozni az egyetemeken a szerkezeti alap és az EIB támogatásával.

Tagállamok, Európai Befektetési Bank

2001 vége

A WWG technológia elterjesztése közvetítő rendszerek fejlesztésével és tesztprogramok kialakításával a tudományos közösségek elvárásainak megfelelően azzal a célzattal, hogy a szóban forgó technológia integrálódjon és érvényre jusson - a megfelelő anyagi alap az IST Program keretein belül biztosítható.

Európai Bizottság

2002 vége

A kísérleti programok segítségével a Bizottság támogatni fogja a Grid technológiák bevezetését a tudományos munkába és minden kutatási területen.

Európai Bizottság

2002 vége

 

- Olcsóbb, gyorsabb és biztonságos Internet

 

 

Biztonságos hálózatok és intelligens kártyák

 

A Lisszaboni Csúcs megállapította:

 

 

 

A kihívás:

 

A hálózatok és az elérés biztosítása intelligens kártyák használatával létfontosságú eleme a bizalomépítésnek az elektronikus kereskedelemben. Gyakran kelt aggodalmat, többek közt az Európai Parlamentben is, a hálózat használói magánéletébe történő beavatkozás lehetősége. Továbbá, a Société de l' Information /Az információs társadalom/ eszközeit használva a bűnözés egyre több változata tűnik fel. Mivel az Internet mindenütt elérhetővé válik, mind az üzleti és a személyes kommunikáció terén, a közvetített információ érzékenysége és gazdasági értéke növekszik. A gazdasági kár is egyre nagyobb, melyet a különböző bomlasztó tevékenységek /pl. vírusok, szolgáltatásmegtagadást okozó támadások/ okoznak az Internet működésében.

A biztonság védelme költséges lenne és lassíthatná a hálózat sebességét. Ezért önhatalmú megoldásokat nem lehet véghez vinni, inkább a piacra kell hagyni a felhasználó igényeinek megfelelő biztonsági szint meghatározását. Meglehet sok használó nincs tudatában küldeménye titokban tartásának hiányával, és nem ismeri az eszközöket, melyekkel ezt megvédheti. Tulajdonképpen nem kapható eléggé hiteles információ a termékek megbízhatóságát illetően.

Az ellátottságot tekintve sok csúcsminőségű európai biztonsági termék kapható a piacon.

Új technológiák kifejlesztése van folyamatban és az iparág folyamatosan fejlődik. Azonban problémát jelent ezen termékek integrálása és felhasználása a meghatározott rendszerekben.

Európában az intelligens kártyák széleskörű elterjedése az Unió egyik erőssége, de a piac az országok és a szektorok közt egyaránt fel van tagolva. További erőfeszítések szükségesek a használat gyorsítására, konszolidálására és harmonizálására úgy az Unió területén, mint a hozzáférő országokban.

 

 

Az eEurope válasza:

 

Az eEurope kezdeményező javaslata három fő területre összpontosít:

Az intelligens kártya, mely védi a biztonságot és a bizalmasságot, egy multifunkcionális technológia, melynek lehetőségeit még nem használták ki teljes mértékben. Ezt a tevékenységet már az "Intelligens Kártya Csúcson" elindították 2000 április 11-én Lisszabonban és az ipar komoly érdeklődést mutat a közös munkára. Elfogadták a részletes munkatervet tartalmazó Intelligens Kártya Chartát, és a résztvevők megegyeztek egy magas szintű munkacsoport létrehozásában, mely kezdeményezést dolgoz ki és támogatja az intelligens kártyák európai uniós elterjedését szolgáló közös fejlesztéseket.

Az intelligens kártya csak egy az elektronikus szolgáltatásokat védő megoldások közül. Habár az Internet biztonságának összetettségét és fontosságát egyre jobban hangsúlyozzák, egy szélesebb körű megoldás szükségeltetik. A biztonsági termékek megismertetésének és elterjesztésének fő felelőssége az iparon múlik. Vannak területek, ahol ez a kialakulóban lévő iparág elnyerheti a közszektor támogatását a fejlesztésben. Ezen kívül, hogy megelőzze az Internet károsítását, a közszektornak katalizáló szerepet kell játszania. A javasolt tevékenységek tehát főleg a magánkezdeményezések megerősítését és ösztönzését célozzák.

 A G-8-ak konferenciáját a világháló biztonságáról és védelméről 2000 május 15 -17-én rendezték meg Párizsban. Jelenleg folyik az Európai Tanács a cyber - bűnözésről szóló Konvenciójának vitája, és az Európai Bizottság jelenleg egy Közlemény elkészítésén dolgozik ebben a tárgyban. Az eEurope-nak biztosítani kell egy jobban koordinált mechanizmus létrehozását, hogy e kulcsfontosságú ügyben hatékonyabb megbeszélés és együttműködés folyhasson.

Tevékenység

Szereplők

Határidő

Az intelligens kártyák introperabilitását és biztonságát szolgáló alapvető közös specifikációk elérhetősége.

Magánszektor, Szabvány szervezetek, Európai Bizottság

2000 vége

Az intelligens kártya terminálok esztétikus megjelenítésének kialakítása, beleértve a mozgássérült emberek jobb hozzáférhetőségét és a többnyelvű rendszereknek a kialakítását is

Magánszektor, Szabvány szervezetek, Európai Bizottság

2001 vége

Költséghatékony intelligens kártya megoldások az elektronikus tranzakciók biztonságának megteremtéséhez

Magán- és közösségi szektor

2002 vége

Az on-line tranzakciók biztonságának javítása a következők által:

  • A termékek elérhetőségének biztosítása /hálózati kártyák, szoftverek és ruterek/, melyek az IPSec és az Ipv6 - on történő szállítások biztonságát garantálják
  • az ipar által irányított biztonsági szertifikációk támogatása kölcsönös elismerés alapján
  • a bizalmasságot védő technológiák kialakítása és fejlesztésük támogatása, beleértve a megfelelő kódokat és a gyakorlat állandósítását
  • Serkenteni a köz- és magánjellegű információs infrastruktúra / pl. korai riasztó rendszerek fejlesztése/ megbízhatóságára irányuló együttműködéseket, továbbá előmozdítani a nemzeti ’számítógépes baleseti elhárító csoportok’ közötti együttműködést

Magánszektor, tagállamok, Európai Bizottság

 

2001 vége

A hatékony “plug and play” megoldások érdekében a nyílt forráskódú szoftver biztonsági platformok fejlesztésének és elterjedésének támogatása.

Magánszektor, tagállamok, Európai Bizottság

2002 vége

Egy koordinált és összefüggő európai megközelítés kialakítása a cyber - bűnözéssel kapcsolatban.

Tagállamok, Európai Bizottság

2002 vége

 

2. cél - Befektetés az emberekbe és az ismeretekbe

 

 

Az Európai ifjúság a digitális korszakban

 

A Lisszaboni Csúcs kérte, hogy:

 

 

 

A kihívás:

 

A tagállamok látható fejlődést mutatnak az iskolák Internethez történő kapcsolódásában. Ettől többre van szükség, konkrétan:

1. Megfelelő számú számítógépre és gyors Internet kapcsolatra.

2. A beüzemelt gépeknek és a rendelkezésre álló szoftvereknek, tartalomnak és szolgáltatásoknak meg kell felelniük az oktatás szükségleteinek.

3. Meg kell győződni arról, hogy ezen új eszközök tényleges használata jól képzett tanárok irányításával történik-e, valamint a tanárok és a diákok képzési tervének megfelelően van-e kialakítva.

 

Az eEurope válasza:

 

A kitűzött célok eléréséért a tagállamoké a fő felelősség. A Bizottság szerepe az, hogy támogassa a tagállamokat azáltal, hogy segíti koordinálni a lépéseiket, a legjobb eredmények elterjesztésének és a határokon átnyúló iskolák közti hálózatépítés finanszírozásával. Egy fontos európai érték az a garancia, hogy a technikai megoldások, szoftverek és összetevők nem elszigetelten, nemzeti szinten fejlődnek ki. A tagállamoknak meg kell ismerniük egymás tapasztalatait, és egymás sikereire kell építeniük.

Az iskolák a digitális korszak követelményeinek megfelelő átalakítása nem szabad, hogy más fontos dolgok rovására történjen. Az Internet nem fogja megoldani a mindennapos problémákat, mint például a tanárhiányt, vagy a költségvetést és az infrastruktúrát. Ezért további anyagi forrásokra van szükség, hogy lehetővé váljon az ambiciózus célkitűzések teljesítése, miszerint az összes diák digitálisan képzett legyen mire befejezi az iskolát. Az iparnak is biztatásra van szüksége, hogy aktívabban vegyen részt az újító és hatékony közös - magán partnerkapcsolatban.

A Bizottság speciális oktatási akciókat alakít ki egy kapcsolódó, éppen induló eTanulás kezdeményezés keretében. Az eTanulás átöleli az eEurope célkitűzéseit egy oktatás-orientált kerettel és választ ad a Lisszaboni Csúcs kérésére, mely szerint Európa oktatási és képzési rendszereinek alkalmazkodniuk kell a tudástársadalomhoz.

Tevékenység

Szereplők

Határidő

Minden iskolának Internet és multimédia hozzáférést biztosítani a Strukturális Alapot használva.

Tagállamok

2001 vége

Minden diáknak Internet és multimédia hozzáférést az osztályteremben a strukturális alapot használva.

Tagállamok

2002 vége

Az iskolák folyamatos bekapcsolása a kísérlet hálózatokba a strukturális alapot használva.

Tagállamok

2002 vége

Biztosítani a segítő szolgáltatásokat és az oktatási forrásokat az Interneten, mint például az elektronikus tanulás programokat tanároknak, diákoknak és szülőknek. / pl.: elérés a hátrányos helyzetű gyerekeknek, hozzáférés a digitalizált kulturális örökséghez, több többnyelvű multimédiás tananyagok, Európai nyitott forrásnyelvű szoftver kezdeményezés és a legjobb gyakorlatok gyűjteménye/. Az Európai Bizottság oktatási, képzési és kulturális programokon keresztül támogatja ezeket a törekvéseket és az IST Program keretein belül megfelelő anyagi hátteret biztosít.

Tagállamok Európai Bizottság

2002 vége

Képzés biztosítása az összes tanárnak, a strukturális alapot használva, különösen kiemelt figyelmet fordítva a tanárképzési programokra és megfelelő ösztönzés biztosítására azoknak a pedagógusoknak, akik a napi oktatásban hasznosítják a digitális technológiát. Az Európai Bizottság biztosítja a tapasztalatcserét és összeegyezteti a kísérleti tevékenységeket az oktatási, képzési és IST Programokon keresztül.

Tagállamok

2002 vége

Az iskolai tanterv átírása a tanulás új módszereinek bevezetésére és a diákok digitális ismeretének biztosítása, hogy mire azok elhagyják az iskolát megfelelő alapképzettséget szerezzenek. Az Európai Bizottság tapasztalatcserét folytat és összeegyezteti a kutatómunkákat az IST és az oktatási programokon keresztül, hogy támogassa a kutatási erőfeszítéseket.

Tagállamok Európai Bizottság

2002 vége

 

- Befektetés az emberekbe és az ismeretekbe

 

 

Munka a tudásalapú gazdaságban

 

A Lisszaboni Csúcs megállapította:

 

 

A kihívás:

 

Lisszabonban tisztán kitűnt, hogy a teljes foglalkoztatottság elérése a gazdaság gyökeres átalakítását igényli, hogy az ismeretek megfeleljenek az új gazdaság adta lehetőségeknek.

Az első kihívás az oktatás és a képzés ügye. Az oktatás nagy jelentőséget tulajdonít az új ismeretek fejlesztésének, de nyilván ennek az eredménye csak hosszútávon lesz megfigyelhető. Több lépés megtétele szükséges. Először is, az információs technológia szakembereinek foglalkozásait illetően, ahol a szakismeretek hiányára irányuló felmérések kimutatják, hogy Európában körülbelül 800 000 üresedés van jelenleg, mely várhatóan 1,7 millióra nő majd 2003-ra ha nem tesznek ellene. Azonban a feladat több annál, mint az információs technológiai szakemberek kapcsán jelentkező igények kielégítése. A digitális írástudás meghatározó eleme a munkaerő alkalmazkodási képességének és a polgárok alkalmazhatóságának.

A második kihívás a foglalkoztatottsági arány emelése olyan közel a 70%-os értékhez, amennyire csak lehetséges 2010-re. Ennek érdekében javítani kell a munkavállalási lehetőségeket azon csoportok számára, ahol alacsony a foglalkoztatottsági mutató, különös tekintettel a nőkre és az idős dolgozókra. A munkavégzés vonzóbbá tehető sokkal kedvezőbb és elérhetőbb rugalmas munka körülmények megteremtésével, mint például a távfoglalkoztatás.

A harmadik kihívás a munkaszervezés modernizálásában rejlik. A nagyobb rugalmasság a változatos időbeosztás és munkahely előnyét nyújtja. A társadalmi partnereket biztatni kell a rugalmas munka bevezetésének támogatására, mely egyaránt kedvez a munkáltatónak és a munkavállalónak is.

 

 

Az eEurope válasza:

 

Elsősorban a tagállamok és a társadalmi partnerek felelősége az alkalmazhatóság és alkalmazkodás biztosítása az új gazdaságban azáltal, hogy szaktudást nyújtanak és átalakítják a munkaszervezést. A Bizottság kulcsfontosságú koordináló szerepet tölt be az Európai Foglalkoztatási Folyamatban /European Employment Process/, mely a foglalkoztatottság Európai színvonalra történő emelésén és a Nemzeti Foglalkoztatási Akciótervbe foglalásán alapszik. Lisszabont követően az információs társadalom céljai tovább szaporodnak a Foglalkoztatási Irányvonalakban.

Az Információs Társadalom Foglalkoztatási és Szociális Dimenzióval foglalkozó szervezet Magas Szintű Csoportja, mely a tagállamok képviselőiből áll, évente értékelni fogja a fejlődést azáltal, hogy megfigyeli az alábbiakban felsorolt tevékenységeket és hozzájárul az eEurope Akcióterv foglalkoztatottságra vonatkozó kihatásainak teljes körű felbecsléséhez.

Tevékenység

Szereplők

Határidő

Minden dolgozónak megadni a digitális írástudás lehetőségét, az életen át tartó képzésen keresztül.

Társadalmi partnerek,
tagállamok,
magánszektor

2002 vége

Az információs technológiai képzés helyszíneinek és tanfolyamainak /mind a munkahelyeken és az iskolákban/ 50 %-kal történő növelése az Európai Szociális Alapot használva.

Tagállamok, társadalmi partnerek

2002 vége

Az informatikai alapismeretek európai végzettségének kialakítása, az európai számítógépes jogosítvány (ECDL) figyelembe vételével.

Tagállamok,
Európai Bizottság

2000 vége

Rugalmasabb munkahelyek megteremtése /például távmunka/ a szociális partnerek megegyezésével és a tagállamok támogatásával.

Társadalmi Partnerek,
tagállamok, magánszektor

2000 vége

Egyesített "belső egyetemek" hálózatának létrehozása az igényeknek megfelelő képzés és a posztgraduális képzés érdekében.

Társadalmi partnerek, Európai Bizottság.

2002 vége

 

- Befektetés az emberekbe és az ismeretekbe

 

 

Részvétel mindenkinek a tudásalapú gazdaságban

 

A Lisszaboni Csúcs megállapította:

 

 

 

A kihívás:

 

A Lisszaboni megállapítások jelentősége az, hogy az eEurope eRészvétel akcióinak fókuszát bővíteni kell. Az információs társadalom előnyeit nem csak a korlátozottak, de a munkaerő piac és az oktatási rendszer számára is elérhetővé kell tenni. Ezen a területen a Lisszaboni Csúcs megkövetel egy új közösségi kezdeményezést a társadalmi bevonások előmozdítására. A főbb témaköröket alaposan megvitatták az utóbbi Lisszabonban zajló Miniszteri Konferencián.

Ahogyan a közigazgatási szolgáltatások és a fontos közérdekű információk egyre inkább on-line elérhetővé válnak, a közigazgatási web-oldalakhoz való hozzáférés biztosítása ugyanolyan fontossá válik, mint a közintézményekbe való bejutás biztosítása. A rokkant személyek esetében a kihívást az jelenti, hogy számukra általában biztosítani kell a lehető legszélesebb körű hozzáférést az információs technológiákhoz, és hozzáférhetővé kell tenni a segítő “asszisztív” technológiákat. Kiegészítésül az új technológiák mindenki számára könnyebben használhatók lesznek, ha kezdettől fogva valamennyi potenciális felhasználó igényeit figyelembe veszik a tervezési folyamat során.

 

Az eEurope válasza:

 

Az Információs Társadalom Foglalkoztatási és Szociális Dimenzióval foglalkozó Magas Szintű Csoportja a csökkent munkaképességű, hátrányos helyzetű emberek elérhetőségét illetően, a Bizottsággal együttműködve, megvizsgálja és megfigyeli az információs társadalomra vonatkozó jogszabályozást és normákat, hogy biztosítsa az összhangot az elérhetőség előírásaival.

A közszektor web-oldalait és azok tartalmát a tagállamokban és Európa intézményeiben úgy kell megalkotni, hogy a korlátozott munkaképességű emberek számára is elérhető legyen, tájékozódhassanak és minden előnyét élvezhessék az elektronikus közigazgatás lehetőségeinek.

A hozzáférhetőség “beletervezése” valamennyi, az információs társadalomhoz kapcsolódó technológiába viszonylag új feladat. A tervezők képzése e területen meglehetősen szétdarabolt egész Európában. Sok tanulnivaló van a minőségi központok közti kölcsönös kapcsolatokban és a magas minőségi követelményen alapuló megközelítésben.

Ezen felül további lépésekre lesz szükség, hogy kimutassák, hogy kik azok, akik nem részesülnek az információs társadalom javaiból egyéb okból kifolyólag - mint például az ismeret és a képzés szegénysége, vagy hiánya. Az Internet terminálok hozzáférhetőségét és elérhetőségét a közterületeken -könyvtárakban, munkaügyi hivatalokban, iskolákban- a helyi képzéssel egybekötve biztosítani kell mindenki számára.

Tevékenység

Résztvevő(k)

Határidő

Az információs technológia termékeire vonatkozó "Design Mindenkinek" szabványok közzé tétele, különös figyelmet fordítva a korlátozott képességű emberek alkalmazhatóságának elősegítése érdekében.

Európai Bizottság, tagállamok

2002 vége

A releváns törvényhozási anyagok és szabványok áttekintése a hozzáférhetőségi elv érvényesítése érdekében.

Európai Bizottság, tagállamok

2002 vége

A Web Hozzáférhetőségi Kezdeményezés /WAI/ vezérelveinek alkalmazása a közszektor honlapjainál.

Európai Bizottság, tagállamok

2001 vége

Publikus Internet elérhetési pontok felállítása és tele-központok létrehozása minden közösségben a képzési és az elektronikus munka lehetőségeit szolgáltatva, a strukturális alap felhasználásával.

Tagállamok

2001 vége

Design mindenkinek minőségi központok létrehozása és hálózataik kialakítása és egy európai képzési program összeállítása a formatervezőknek és mérnököknek.

Európai Bizottság, tagállamok

2002 vége

 

3. cél - Az Internet használatának ösztönzése

 

Az elektronikus kereskedelem elősegítése

 

A Lisszaboni Csúcs az alábbi következtetésekre jutott:

 

 

 

A kihívás:

 

Az elektronikus kereskedelem már dinamikusan fejlődik az üzleten belüli, cégek közötti kereskedelemben (az ún. “business to business” vagy B2B elektronikus kereskedelem). Ezek a cégek sok szektorban teljesen átstrukturálják tevékenységüket– a banki szolgáltatásokban, a biztosításban, a gépjármű-gyártásban stb. Ez alapvető változást hoz magával abban, ahogy az egyes cégek az “új” és “régi” gazdaság ágazataiban működnek. Fontos, hogy a kis-és középvállalatok ne maradjanak hátra ebben a folyamatban és aktivizálják a nemzeti határokon átlépő tevékenységüket.

Az üzletek és a fogyasztók közötti (B2C) elektronikus kereskedelem lassabban indul növekedésnek, azonban a mobil e-kereskedelem nyilvánvaló beindulása ezt a növekedést is elősegíti. A B2C e-kereskedelem néhány szabályozással kapcsolatos kérdést vet fel:

  1. Az eltérő jogszabályok megnehezítik a cégeknek, különösen a kis-és középvállalatoknak, hogy üzleti tevékenységüket az Unió különböző területein folytassák.
  2. A fogyasztói bizalomnak meg kell erősödnie ahhoz, hogy az e-kereskedelem elérhesse a potenciálisan benne rejlő lehetőségeket.

Az elektronikus kereskedelem biztosítja a szükséges potenciált a kormányzati beszerzések hatékonyságának növeléséhez. Ugyancsak növeli annak lehetőségét, hogy a KKV-k bekapcsolódhassanak ebbe a piacba az Unió egészében. Az elektronikus beszerzés még nem terjedt el széles körben a közigazgatásban. Erőfeszítésekre van szükség a jogi helyzet tisztázásához és az adminisztratív rendszer átalakításához.

 

 

Az eEurope válasza:

 

Biztosítani kell az e-kereskedelem belső piacának kialakítását. A Bizottság már számos jogszabályozási javaslatot tett. A kettős használatú szabályozás /Dual Use Regulation/, melyet a Tanács hamarosan elfogad, belső piacot biztosít majd a biztonsági termékek számára és az e-kereskedelmi irányelvek gyors elfogadtatását eredményezi. A fennmaradó javaslatokat amilyen hamar csak lehet adoptálni kell és a tagállamoknak fel kell gyorsítaniuk ezek átültetését a nemzeti jogrendekbe. Az eu domain név létrehozása hozzá fog járulni az e-kereskedelem belső piacának későbbi fejlődéséhez.

A vásárlói bizalmat illetően a magánszektor többféle kezdeményezést fejleszt ki - bizalomépítés, adatbiztonsági üzletpolitikai nyilatkozatok- de ezek értékelése bonyolult az üzletre és a fogyasztókra nézve. Ezért általános kritériumokra és átláthatóságra van szükség. Ezen felül az üzletágaknak erősíteniük kell az önszabályozást és a viták megoldását szolgáló alternatív mechanizmusok kialakítását. Ezek az erőfeszítések csak megfelelő ösztönzés jelenlétében lesznek sikeresek.

A közszektorban ki kell terjeszteni az elektronikus beszerzést. Minden jogszabályozási változtatás európai szinten lesz jóváhagyva. Az Európai Bizottság a tagállamokon belüli fejlődést figyelemmel fogja kísérni és jelentős lépéseket tesz, hogy a saját beszerzéseinek túlnyomó része on-line csatornákon bonyolódjon.

Tevékenység

Szereplők

Határidő

A rendezetlen Európai Uniós jogszabályozás elfogadása az alábbi területeken:

  • szerzői jogvédelem
  • pénzügyi szolgáltatások közvetett marketingje
  • e-pénz
  • illetékesség

Tanács,

Európai Parlament

2000 vége

A fogyasztók e-kereskedelembe vetett bizalmának fellendítése a fogyasztói csoportokkal, az iparral és a tagállamokkal együttműködve. A viták alternatív rendezésének, a bizalmi jelek rendszerének és egy hatékony jogszabályzatnak az elősegítése befektetőkkel dolgozva az általános alapelvek fejlesztése és a megfelelő anyagi ösztönzés megteremtése érdekében. Az "on-line elektronikus bizalmi fórum" a Bizottság menedzselésével annyi befektetőt próbál megnyerni amennyi lehetséges . A Bizottság és a Tagállamok az EEJ háló továbbfejlesztése érdekében megoldási módozatok rendszereit vitatják meg és próbatervezeteket indítanak el Európai szinten az IST Programon keresztül.

Magánszektor, Európai Bizottság, tagállamok

2000 vége

Az e-kereskedelem szabályozásának rugalmasabbá tétele azáltal, hogy az önszabályozásra helyezik a hangsúlyt az üzleti csoportok együttműködésén keresztül, mint a Global Business Dialogue (www.gbde.org).

Európai Bizottság, tagállamok, magánszektor

2000 vége

A jogi meggyőződés elősegítése a kis- és középvállalkozások számára azáltal, hogy e-kereskedelmi szolgáltatásokat nyújtanak az Unión keresztül egy on-line információs szolgáltatás segítségével.

Európai Bizottság

2000 vége

A kis- és középvállalkozások ösztönzése arra, hogy digitálissá váljanak koordinált hálózati tevékenységeken keresztül az ismeretek kicserélése, a legjobb alkalmazások, az e-kereskedelemben rejlő lehetőségek és tapasztalatok megismertetése érdekében.

Magánszektor, Európai Bizottság, magánszektor

2002 vége

Az eu domain név rendszer létrehozása.

Európai Bizottság, Tanács,

Európai Parlament

2000 vége

Két irányelv elfogadása a nyilvános ellátás megszervezésének egyesült intézkedéseit illetően, hogy elmozdítsák a jogi akadályokat az elektronikus ellátás megszervezése elől.

Tanács,

Európai Parlament

2001 közepe

Az elektronikus eszközökkel nyújtott egyes szolgáltatások ÁFA-jára vonatkozó Direktíva elfogadása, biztosítva az EU ÁFA rendszer és az elektronikus kereskedelem közti összhangot, különösen teret engedve az európai tartalom szolgáltatóknak.

Európai Bizottság, Tanács, Európai Parlament

2000 vége

 

- Az Internet használatának ösztönzése

 

 

On-line közigazgatás: elektronikus hozzáférés a közszolgáltatásokhoz.

 

A Lisszaboni Csúcs kéri:

 

 

 

A kihívás:

 

A digitális technológiák biztosítsák a könnyebb elérhetőséget és az információk újra felhasználását a közszektorban. Az elektronikus közigazgatás átalakíthatná a régi közszektor szervezetét és gyorsabban, könnyebben irányítható szolgáltatásokat nyújthatna. Ez megnövelheti a hatékonyságot, csökkentheti a költségeket és felgyorsíthatja az átlagos adminisztrációs folyamatokat az üzlet és a polgárok számára. Az európaiakra vonatkozó Internetes szolgáltatások serkentésében az elektronikus elérés nagyban hozzájárulna az információs társadalom kialakításának felgyorsításához. Az igazgató szervek feladata mielőbb elsajátítani az új munkamódszereket és lehetővé tenni a munkafolyamatok felújított módozatait beleértve a magánszektorral való együttműködést.

Meglehet ez a lehetőség még nem realizálódott. Az adminisztráció belső működésében jelentős változásokat idézhet elő az elektronikus kapcsolatok megváltozása. Ezen kívül az Unión keresztül történő eléréseket érintő különböző szabályok korlátozzák a Páneurópai szolgáltatások fejlődését.

 

 

Az eEurope válasza:

 

A megbeszélés eredménye a Zöld Könyvvel /Green Paper/ kapcsolatban, a "Közszektor Információ az Információs Társadalomban"-ról, a közszektor információ elérésének javítását és a kiaknázásának előmozdítását jelezte. Válaszul az eEurope kezdeményezés célja, hogy a polgárok könnyen férhessenek hozzá a nyilvános adatokhoz, előmozdítja az on-line kapcsolatot a polgárok és a kormány között.

A közszektor hatékonyságának növelésére irányuló feladat a belső szervezetek és az intézetek közti elektronikus cserék alkalmazásának ismételt átgondolását célozza. A tagállamok és a Bizottság az IDA /adminisztrációk közti adatcsere/ programon belül már együttműködésbe léptek ezen a területen, mely a páneurópai szolgáltatások és tapasztalatcserék fejlődésének alapjául szolgálhat majd. Ezen kívül új fejlesztések történtek az EU keretprogramon keresztül, mely az újító megoldások lehetőségét segíti. Végezetül a Bizottság maga fogja megnevezni a digitális technológiák jobb kiaknázásának érdekében a folyamatok felülbírálásának szükségét.

Tevékenység

Szereplők

Határidő

A fontosabb közérdekű adatok on-line forgalma, beleértve a jogi, igazgatási, kulturális, környezetvédelmi és közlekedési tájékoztatást.

Tagállamok, az Európai Bizottság támogatásával

2002 vége

Egyszerűsített, on-line irányító folyamatok az üzletben, pl. egy vállalat elindításának gyorsított folyamatai.

Tagállamok, Európai Bizottság

2002 vége

A közszektor információt illetően egy koordinált megoldás kifejlesztése.

Európai Bizottság

2002 vége

Interaktív közszolgáltatások páneurópai portáljainak felállítása /IDA Programon keresztül/.

Európai Bizottság, tagállamok

2001 közepe

Nyílt hozzáférésű szoftverek használatának előmozdítása a közszektorban és az elektronikus közigazgatás legjobb gyakorlata a tapasztalatcserék által Unió szerte / IST és IDA Programokon keresztül.

Európai Bizottság, tagállamok

2001 folyamán

Az Európai Bizottsággal történő összes tranzakciónak on-line kapcsolat biztosítása /pl. finanszírozás, kutatási szerződések, munkaerő keresés, ellátás megszervezése/.

Európai Bizottság

2001 vége

 

- Az Internet használatának ösztönzése

 

 

Távegészségügy

 

 A Lisszaboni Csúcs kijelentette, hogy a közszféra minden szintjén komoly erőfeszítéseket kell tenni az új technológiák adta lehetőségek kihasználására és ezáltal megkönnyíteni a tájékozódást.

 

 

A kihívás:

 

Az egészségügy minden tagállamban az adminisztráció nagy, drága és komplex szektorát jelenti. Az akció célja, hogy egy felhasználóbarát, hiteles, és egymás közt működő rendszerek infrastruktúráját építse ki az egészségügyi oktatás, a betegségmegelőzés és az orvosi ellátás számára. Habár egy ilyen infrastruktúra kiépítéséhez szükséges eszközök közül már sok rendelkezésre áll, még további lépésre van szükség tagállami szinten az infrastruktúra kivitelezésének következetes megvalósítására.

Olyan infrastruktúrára van szükség, mely összekapcsolja a polgárokat, az orvosokat, és a hivatalos szerveket. 4 fontos megoldásra váró feladat marad még az on-line egészségügy teljes kivitelezésében:

1. Az elektronikus egészségügyi szolgáltatások egyre bővülnek Európa- és világszerte. Fel kell ismerni és el kell terjeszteni a legjobb gyakorlatokat. Ezzel azonos időben fejleszteni kell az európai osztályozási követelményeket.

2. Az egészségügyi tájékoztatás az egyik leggyakrabban keresett téma az Interneten. Az európai polgárnak jelenleg mégsem áll elég forrás a rendelkezésére a létfontosságú tájékoztatás minőségét és hitelességét illetően.

3. A telematikai eszközök nyilvános kiterjesztése az egészségügyi költségvetés jelentős részét képezi. Jelenleg mégis nagyon kevés független technológiai értékelés létezik, amely segítheti a vásárlók döntését. Az orvosoknak hasonlóképp szükségük van a napra kész hálózati közegészségügyi információra ahhoz, hogy a betegségek kezelését illetően segítséget kapjanak döntéseikhez.

4. Európának jelenleg stabil a helyzete a kialakuló eEgészségügyi iparban, mely az IT piac 6%-kát teszi ki. Mégis egyfajta bizonytalanság övezi az egészségügyi telematikában a felelősséget, az adatvédelmet az orvosi vélemények on-line szolgáltatását, a gyógyszerészeti on-line információadást és terméktámogatást.

 

Az eEurope válasza:

 

Az egészségügyi szolgáltatás működtetése és menedzselése a tagállamokat illeti, de a Közösség is szerephez jut azáltal, hogy kibővíti ezeket a tevékenységeket a közegészségügy javításával, a betegség-megelőzéssel, az emberi egészségveszély forrásainak elhárításával. / Amszterdami Egyezmény, 152. pont/

Az IST Program keretein belül el kell indítani az egészségügyi tapasztalok begyűjtését és azok elterjesztését, és emelni kell a színvonali követelményeket. Továbbá a szakértők együttműködésével minőségi kritériumok sorát állapítják meg az egészséggel kapcsolatos web-oldalak számára.

A Bizottság egy Közleményt ad ki az "Egészség jogi aspektusai 2001-ben" címmel. Ennek célja az, hogy tudósítson a jelenlegi jogszabályozásról, mely tisztázza a vitatható jogszabályokat, és hogy bizalmat keltsen a piacra történő belépéshez. Az eEurope célja, hogy előidézze a piaci fejlődést.

Európai áttekintő értékelés készül az egészségügyi telematikai alkalmazásokról, vizsgálva azok interoperabilitását és költség-hatékonyságát. Ezen felül speciális adatértékelő hálózatok létesülnek, beleértve egy gyógyszerészeti hálózatot mely elősegíti, hogy a tagállamok egészségügyi rendszerei informált döntéseket hozzanak a vásárlások során, valamint kialakítják az adatbank hálózatot, amely a tagállamokban ismertté vált kóreseteket rögzíti. A Bizottság lehetővé teszi, hogy a tagállamok európai szintű hálózatot hozzanak létre.

Tevékenység

Szereplők

Határidő

Biztosítani az elsődleges és másodlagos egészségügyi ellátók számára az egészségügyi telematikai infrastruktúra kialakítását.

Tagállamok

2002 vége

Az elektronikus egészségügyi szolgáltatás tapasztalatainak felmérése és közzététele, a minőségi összehasonlítás kritériumainak kialakítása.

Tagállamok, Európai Bizottság, magánszektor

2001 vége

Minőségi kritériumok megállapítása az egészségügyi web-oldalak számára.

Európai Bizottság, tagállamok, magánszektor

2001 vége

Az egészségügyi technológia és az adat értékelési hálózatok létrehozása.

Európai Bizottság, tagállamok, magánszektor

2002 vége

 

- Az Internet használatának ösztönzése

 

 

Európai digitális tartalom a globális hálózatoknak

 

 A Lisszaboni Csúcs arra a következtetésre jutott, hogy:

 

 

 

A feladat:

 

A tartalomipar az európai gazdaság gyorsan növekvő részét képezi. Európa erős alapjaira lehet építeni egy dinamikus digitális tartalomipart. A már rég létrehozott nyomdai kiadványok szektora, a kiterjedt kulturális örökség, a nyelvi sokszínűség és az egyre növekvő audio-vizuális szektor jelentősen kiaknázható lenne. Fontos lenne az európai tartalomiparágak számára a digitális technológiák adta lehetőségek teljes kiaknázása. Az Európai digitális összetevők meghatározása és létrehozása igen fontos. Európában a 100 000 kulturális intézmény /múzeumok, könyvtárak, levéltárak / több mint 1 000 000 embert foglalkoztat. Ezen intézmények rengeteg információt tartalmaznak, amelyek könnyen elérhetőbbek és használhatóbbak lennének. A fő feladat az új technológiák bevezetése az új tartalom megteremtésére, az anyagok digitalizálása, hosszú távú hozzáférhetőség biztosítása és az új szolgáltatások fejlesztése. További fontos cél az erősebb támogatás és szorosabb együttműködés az oktatási közösségek és a tartalomiparágak között az anyagi és egyéb források mobilizálásával.

Meglehet számos kockázati tényező járul Európa potenciáljának ezen területen történő megvalósításához:

1. A kulturális javak digitalizálása felemás, ezért korlátozza az európai termékek fejlesztésének lehetőségét. A megosztott európai piac akadályozza a gyorsabb növekedést.

2. Közszektor információ kiaknázásának és elérhetőségének szabályozásából hiányzik az áttekinthetőség és a homogenitás.

3. Elégtelen nyelvi és kulturális “testre szabás” a digitális tartalomban melyek, elősegíthetnék az európai társaságok globális jelenlétének megalapozását és az új piacok kiaknázását.

4. Elégtelen együttműködés az oktatási és kulturális intézmények, a közösségek és a tartalomipar között.

5. Az összetétel természete változóban van. Európa gyengének mutatkozik az összetétel és információ on-line kiosztásában a globális hálózatokon. Az összetétel lényeges tartozéka az on-line eladások serkentésének. Ugyanakkor a mobil Internet elérés fejlesztése és a mobil e-kereskedelem növekvő fontossága azt jelenti, hogy a tartalom szolgáltatóinak az új elérési eszközhöz kell alkalmazniuk a termékeiket.

 

Az eEurope válasza:

 

Válaszul az Európai Csúcs kérésére a Bizottság olyan kezdeményezéseket hoz létre, melyek támogatást nyújtanak a tartalomiparnak a digitális korszakban. A kulturális összetevők létrehozásának perspektíváit a MEDIA plus és egy új keretprogram, a CULTURE 2000 jelenti az audio-vizuális szektor számára. Felzárkózásként az INFO 2000-hez és a Többnyelvűség az Információs Társadalomban / MLIS/ programhoz, a Bizottság egy programot indít el, mely támogatja az európai digitális tartalmat világhálózatokon, és elősegíti a nyelvi diverzitást az információs társadalomban.

 Különös figyelmet szentelnek a közszektor információ kereskedelmi kiaknázásának és a többnyelvű szolgáltatások kerettervének támogatásának. Támogatják továbbá az Európai audio-vizuális tevékenységek, a multimédiás termékek, és a kulturális események fejlesztését, értékesítését és terjesztését az Interneten. A digitalizációs programok nagyobb koordinációja lesz biztosítva Európa szerte, hogy Európa közös hagyatékának szélesebb elérésre legyen lehetőség.

Tevékenység

Résztvevő(k)

Határidő

Az európai tartalom globális hálózatokra juttatását, az információs társadalom nyelvi sokszínűségét, a közszektor információinak felhasználást célzó akciók, valamint a kulcs adatsorok európai digitális kollekcióinak létrehozását támogató program beindítása.

Európai Bizottság, tagállamok, magánszektor

2000 vége

Az adatszerű programok mechanizmusának koordinálása a tagállamokon keresztül - a közös témák megállapítása, az elérhető források tartalom jegyzéke.

Európai Bizottság, tagállamok

2000 vége

 

 - Az Internet használatának ösztönzése

 

 

Intelligens közlekedési rendszerek

 

A Lisszaboni Csúcs kérte:

 

 

A kihívás:

 

Európa számára az a legfontosabb, hogy egyeztesse a mobilitási igényeket a meglévő infrastruktúrán belül. Az összes szállítóhálózat 3 fő feladattal néz szembe: a forgalmi torlódással, a biztonsággal, és az új szolgáltatások hiányosságával.

A forgalmi torlódás okozza a legtöbb problémát mind a földi és légi szállításban. A légi forgalmi késések részben a rendszer /légi-irányítás/ strukturális hatékonysági problémáinak, részben pedig az egymástól elütő, a technikai fejlődést nem követő légi közlekedést irányító rendszereknek tulajdoníthatók. Automatizált eszközök bevezetésére van szükség, hogy segítsék az irányítókat a légi közlekedési információs adatátvitel bevezetésével.

Az Európán áthaladó közlekedési útvonalakon és a városokban különösen nagy a forgalmi torlódás, melynek negatív hatása van a környezetre. Az intelligens útforgalmi rendszerek és szolgáltatások csökkenthetik a torlódásokat, de ezek a rendszerek gyakran túlságosan felosztottak és a végfelhasználó jelentős késéssel jut a szolgáltatáshoz. A tagállamoknak és a magánszektornak együtt kell dolgozniuk az intelligens szállítórendszerek felfejlesztésén a városokban és a régiókban, hogy elősegítsék a közlekedési és utazási információszolgáltatás fejlődését.

A biztonság kérdésében kiemelkednek a nagyobb vasúti és tengeri balesetek. Az utak megbízhatósága továbbra is fontos ügy. Európában mostanában nem, azonban közelében egyre több légi katasztrófa történt. A tengeri szállítás biztonságát az információ hiánya veszélyezteti. A tagállamok partjai melletti forgalmat tekintve, főként a veszélyes anyagokat szállító hajók esetében, közelebbi azonosítására és megfigyelésére van szükség.

A gépkocsivezetők és az utakon közlekedők számára a biztonságot növelő rendszerek jelentik a legnagyobb gondot, ezt követi a kényelemmel (támogatás / figyelmeztetés) kapcsolatos rendszerek iránti igény. Valamennyi új járműnél be kell vezetni az aktív biztonsági rendszereket. A biztonság és a komfort növelésében jelentős előrelépést jelent majd a 112-es szám mobil eszközökkel történő hívásakor elérhető helymeghatározás, majd a sürgősségi szolgáltatások teljes körének elérhetősége.

A forgalmi torlódások és a biztonság tekintetében a tagállamok közti szállítási infrastruktúra irányításának megosztottsága miatt az új szolgáltatások és technológiai megoldások hiányosak. A szolgáltatók ezért nem tudják kiaknázni a piac lehetőségeit. A vasúti szállítás esetében szigorú nemzeti technikai és működési követelmények akadályozzák a vasúti üzletág perspektíváinak fejlődését Európában.

 

 

Az eEurope válasza:

 

A tagállamokban és az európai kutatóprogramokban kifejlesztett technológiai megoldások csökkenthetik a fent említett problémákat. Biztató jelek vannak arra, hogy ezek a technológiák kezdenek felfejlődni. Európa feladata az új megoldások elindítása és azok fejlődésének gyorsítása.

Az intelligens szállítás terén még fontos politikai döntéseket kell meghozni, ez különösen az Egységes Európai Égbolt megalapítását, a Galileo rendszer kifejlesztését, az intelligens közúti, vasúti és tengeri szállítás rendszerének felfejlesztését és a városi közlekedés jövőjét érinti. Európának többet kell befektetnie annak érdekében, hogy az intelligens szállítórendszerek működése megfeleljen majd az előrelátható forgalom növekedés igényeinek.

A magánszektornak kulcsszerepe van az intelligens közlekedési rendszer kifejlesztésében. Az Európai akciók végrehajtásában a tagállamoknak biztosítani kell a magánszolgáltatások fejlődését akadályozó tényezők elhárítását.

Tevékenység

Szereplők

Határidő

A felhasználók jogairól és a közlekedési szolgáltatók kötelezettségeiről szóló Direktíva alkalmazása alapján biztosítani a 112-es számon a sürgősségi szolgáltatások keretében elérhető helyzet-meghatározási információkat.

Európai Parlament, Tanács

2001 vége

Az Egységes Európai Égbolt megalapításának irányelveinek elfogadása.

Európai Parlament, Tanács

2001 vége

A "magánszektor részvétele az európai utazási információs rendszerek kifejlesztésében” elnevezésű Ajánlásba foglaltak megvalósítása.

Tagállamok, magánszektor

2000 vége

Fejlesztési terv a közúti közlekedést szolgáló Intelligens Közlekedési Rendszerre. A járművön belüli aktív biztonsági rendszerek fejlesztésének és ezeknek az új járművekbe történő beszerelésének gyorsítását szolgáló Bizottsági Ajánlás kidolgozása és a kutatási tevékenység támogatása.

Európai Bizottság,

Európai Parlament,

Tanács

2001 vége


A közlekedési eszközök kifejlesztése és egy biztonsági javaslaton keresztül történő bemutatása.

Európai Bizottság, magánszektor, tagállamok

2002 vége

Az Európai Közösség az "Ember – Gép Kapcsolat"-ról tett javaslatának megvalósítása.

Tagállamok, magánszektor

2002 közepe

A Bizottság döntése a szupergyors vonatok vezeték nélküli kommunikációs előírásainak elfogadásáról.

Európai Bizottság, tagállamok

2000 vége

Az európai hajózási tudósító és tájékoztató rendszer irányelveinek elfogadása.

Európai Bizottság, Európai Parlament, Tanács

2001 vége

A Galileo infrastruktúra fejlesztésére irányuló döntés elfogadása.

Európai Bizottság, Európai Parlament, Tanács

2000 vége

 

 

Emlékeztető lista az eEurope tervekről

 

1. Olcsóbb és biztonságos Internet

a) Olcsóbb és gyorsabb Internet elérés

- Internet behatolás (belső hálózatok, Internet felhasználók, nagysebességű hozzáférés)

- Internet elérési költségek

b) Gyorsabb Internet a kutatóknak és a diákoknak

- a kapcsolatok és a szolgáltatások elérhetőségének sebessége a nemzeti kísérleti hálózatok között és azokon belül

- egyetemen belüli hálózatok kiépítése

c) Biztonságos hálózatok és intelligens kártyák

- a lakosság által használt intelligens kártyák az eléréshez és tranzakciókhoz

- IPSec piacra dobása
 

2. Befektetés az emberekbe és az ismeretekbe

a) Az európai ifjúság beléptetése a digitális korszakban

- hány számítógép jut 100 diákra

- az elemi és középiskolák milyen arányban használják az Internetet

- hány iskolának van széles sávú Internet kapcsolata

- a Web szerverek látogatásának száma az iskolákban és egyéb oktatási rendszerekben

b) Munka a tudásalapú gazdaságban

- számítástechnikai alapismeretekkel rendelkezők száma

- a távmunkában foglalkoztatottak száma

c) Részvétel mindenki számára a tudásalapú gazdaságban

- az 1000 főre jutó Internet elérési terminálok száma

- a mindenki számára tervezett hálózathoz kapcsolt központok száma
 

3. Az Internet használatának az ösztönzése

a) Az e-kereskedelem gyorsítása

- a bizalomjegyekkel, biztonsági címkékkel vagy más igazolással ellátott e-kereskedelmi website-ok száma

 

- a fogyasztók ADRs ismerete

- azon vállalkozások száma melyek üzleti tevékenységei több mint 10%-kát elektronikus úton folytatják

- az 1000 főre jutó nyilvános Internet terminálok száma

- a design mindenkinek minőségi központok száma

b) On-line közigazgatás: elektronikus hozzáférés a közszolgáltatásokhoz

- On-line közszolgáltatások száma

- On-line közellátás száma

c) Távegészségügy

- regionális szinten az elsődleges és másodlagos egészségügyi szolgáltatást nyújtó hálózatok száma

- az európai színvonalú egészségüggyel kapcsolatos website-ok száma

d) Digitális tartalom a világhálózatoknak

- az első 20 leginkább látogatott eu website aránya nemzeti szinten

- az európai soknyelvű portálok száma

e) Intelligens közlekedési rendszerek

- 112 szám híváslehetőségének az aránya a helyi tájékozódásban

- közlekedési és utazási információs szolgáltatást nyújtó európai nagyvárosok száma

- a forgalom torlódási információs és irányító rendszerrel felszerelt európai autópálya-hálózatok aránya

 

 

A Bizottság javaslatai az eEurope Akciótervvel kapcsolatban

 

Az Európai Bizottság javaslatát az EU vezetők június 19-20-án a Feirai Csúcson jóváhagyták. Ezzel egy olyan stratégia indult meg, amely felméri az Internet terjedésének korlátait Európában, és biztosítja az új gazdaság felé vezető út feltételeit. Javasolja, hogy a tagállamok és a Bizottság együttes erővel kezdjen hozzá a következő három célkitűzés megvalósításához: Egy olcsóbb, gyorsabb és biztonságosabb Internet; Befektetés az emberek szakképzésébe és hozzáférésébe; Az Internet használatának ösztönzése. 2002-re minden fontos elemnek a helyén kell lennie. A terv célja, hogy gyorsítsa a jogszabályozást, kiépítse az infrastruktúrát és a szolgáltatásokat Európán keresztül és, hogy feltárja a koordinációs lehetőségeket a Tagállamok között - beleértve a Bizottság osztályozó tevékenységét.

 

Romano Prodi elnök azt nyilatkozta: "Ezzel a dokumentummal a Bizottság egy összpontosított stratégiát indít el az Internet további európai terjedését akadályozó tényezők megnevezésével és az új tudásalapú gazdaság felé történő haladás feltételeinek biztosításával".

Erikki Liikannen Úr, a Bizottság tagja, aki a Vállalkozó és Információs Társadalomért felelős, azt mondja: "az Európa 2002 fő célja, hogy Európa maximálisan élvezze az Internet és a digitális technológiák nyújtotta előnyöket".

A világ más régiói már tapasztalhatják az Internet által irányított növekedést. A Bizottság javaslatainak biztosítani kell, hogy 2002-re Európa ennek a hullámnak az élvonalába legyen.

- Minden iskolás gyermek használni fogja az Internetet mindennapos tanulása során. Az Internetet minden szaktanterembe be fogják vezetni a tanárok szakképzésével és a megfelelő eszközök rendelkezésre bocsátásával.

- A helyi hálózatok megnövelt versenye, az elérhetési eszközök számának növekedése azt jelenti, hogy az Internet elérés piaci ára határozottan esik, mely a népesség minden szektorának lehetővé teszi az Internet elérést.

- WWW /World Wide Web/ Európában született meg. Lehetővé tette a nemzetközi elektronikus együttműködés kiterjesztését, ugyanakkor megvannak a maga korlátai. Az azonos időben történő együttműködés, vagy videó-összeköttetés nagyon nagy sávszélességet igényel. Az eEurope támogatni fogja egy új koncepció - a World Wide Grid - kifejlesztését, mely az együttműködésnek új lehetőségeket biztosít.

- Európa célja, hogy biztosítsa az egyszerű intelligens kártya számos szolgáltatásra történő felhasználását.

- A jelentős magánbefektetések biztosítására felállított programmal az új Internet technológia felfejlesztése a szerkezeti alap kiaknázásával.

- A vásárlók garanciát kapnak arra, hogy virtuális hordozójuk eredeti és az alapkövetelményeknek megfelel. Ezzel védelmet biztosítanak a vásárlóknak a csalásokkal szemben, ugyanakkor biztosítják szolgáltatások egységes színvonalát.

- A polgárok képesek lesznek kapcsolatot teremteni az igazgatási szervvel munkaidőn kívül is " Internet időben". Az új technológia lehetővé teszi, hogy az emberek elkerüljék a kellemetlen sorban állást és lehetőséget nyújt nekik, hogy a számukra legalkalmasabb időpontba intézzék közügyeiket.

Múlt év decemberében az Európai Bizottság elindított egy eEurope elnevezésű kezdeményezést azzal a céllal, hogy növeljék az Internet elterjedését Európában. Ez év márciusában a Lisszaboni Európai Tanács jelentős fejlődési eredményt állapított meg. Lisszabonban az állam- és kormányfők elismerték ezen technológiák elterjesztésének fontosságát a gazdasági növekedés és foglalkoztatás érdekében.