eEurope - Információs Társadalom mindenkinek
- program fontos elemei:
Az EU Bizottság 1998. December 8-án nyílvánosságra hozott
“eErope: Információs Társadalom mindenkinek” elnevezésű politikai
kezdeményezésének célja:
- pozitív választ adni az informatikai technológiai
forradalom gazdasági és szociális kihívásaira, elősegíteni a foglalkoztatást, a
növekedést és a termelékenységet
- biztosítani, hogy az Információs Társadalom kialakulása Európa számára
kohéziós és ne megosztó, integráló és ne fragmentáló, lehetőséget hozó és ne fenyegetést jelentő folyamat legyen.
Az eEurope
alapvető céljai:
- valamennyi állampolgárt, otthont és iskolát, minden üzletet és adminisztrációt
elvinni a digitális korszakba és a hálózatba
- egy digitálisan képzett Európa kialakítása, amelyet az új elképzelések
finanszírozására és kifejlesztésére kész vállalkozói kultúra támaszt alá
- biztosítani, hogy a folyamat szociálisan befogadó jellegű legyen, erősítse a
fogyasztói bizalmat és a szociális kohéziót.
A dokumentum megállapítja, hogy egy
“új gazdaság” van kialakulóban, amely óriási lehetőséget teremt a növekedés,
a foglalkoztatás és a (személyes) részvétel számára. “A digitális információ
átalakítása gazdasági és társadalmi értékké - ez jelenti az új gazdaság
alapját…” “A vállalatok valamennyi szektorban hozzákezdtek üzletük
e-üzletté alakításához - ami az egész cég átalakítását teszi szükségessé.”
“Európának az erősségeire kell építenie. Vezető szerepet
játszik a mobil távközlésben és a digitális TV terén. Azonban az Internet
terjedése viszonylag lassú. Ezek az iparágak jelenleg konvergálnak… a kulturális
örökségen és nyelvi sokszínűségen alapuló európai tartalom termelést fejleszteni
kell. A digitális képzettséget a mobil távközlésben szerzett erős pozíciókkal
kombinálva
Európa vezetheti a következő nagy
ugrást a vezeték nélküli Internet világba.”
“Az új gazdaság sikere a fogyasztóknak attól a képességétől
függ majd, hogy az ajánlott lehetőségek teljes előnyét kihasználják. Ehhez meg
kell szerezzék a képességeket, amelyek lehetővé tes
zik számukra a keresett
információhoz jutást és eredményes kétirányú kommunikálást az Interneten. A
fogyasztói bizalmat ki kell építeni ha a piacokat fejleszteni akarjuk."
A távközlés liberalizációja, az elektronikus kereskedelem jogi
feltételrendszerének kialakítása, a tartalom ipar és a
kutatás-fejlesztés támogatása sikeres volt EU szinten. A jövőben kedvező adózási
feltételekre és szerzői jogvédelemre van szükség.
Az EU hátrányainak oldása, hiányainak felszámolása érdekében
szükséges:
- Internet és e-commerce háttér kialakítása
- digitális írástudás és hálózati kapcsolódás kialakítása
- dinamikus, vállalkozó, szolgáltatás orientált kultúra kialakítása
- a közszektor tudatos vezető szerepvállalása e folyamatok kezdeményezésében,
támogatásában, promóciójában
Az “eEurope” kezdeményezés kulcs akciói:
- fiatalok beléptetése a digitális korszakba
- olcsó Internet hozzáférés
- az elektronikus kereskedelem terjedésének gyorsítása
- gyors Internet a kutatók és a diákok részére
- “smart card” az elektronikus hozzáférés biztosításához
- kockázati tőke a high-tech KKV-k (kis és középvállalatok) számára
- “elektronikus részvételi” lehetőség a fogyatékos, korlátozott munkaképeségű
személyek számára
- online egészségügyi szolgáltatások
- intelligens közlekedés/ szállítás
- online közszektor
A fenti területeken a tagországok és a
Bizottság közös erőfeszítésére van szükség. “Ezeknek az erőfeszítéseknek
ki kell terjedniük a csatlakozó országokra.”
A közös piac és az EURÓ történelmi léptékű politikai
projektjeihez hasonló, előremutató dinamikus választ
kell adni az új gazdaság
kihívásaira.
- fiatalok beléptetése a digitális korszakba
- 2002 előtt minden iskolát hálózatra kell kapcsolni
3 fő
terület:
Internet és multimédia ismeretek magas fokon
Az új erőforrások felhasználása az új képességek megtanulásához és
megszerzéséhez
Olyan kulcs-ismeretek megszerzése, mint az együttműködő munkavégzés,
kreativitás, sok(tan)tárgyúság, adaptivitás, kultúrák közti kommunikáció,
probléma-megoldó képesség
- oktatók és iskola igazgatás bevonása
- a gazdaság készsége az együttműködésre a képzési rendszerrel köz-magán
kezdeményezésekre magas minőségű, testre szabott termékek, szolgáltatások és
(digitális) tartalmak biztosítása érdekében
CÉLOK:
2001 végéig:
- valamennyi iskola Internet és multimédia hozzáférése
- valamennyi tanár és tanuló számára web-alapú információ és oktatási
kapacitások támogató szolgáltatásainak biztosítása
- a közszolgálati központokban - beleértve a kedvezőtlen helyzetű térségekben
működőket - valamennyi fiatal számára Internet és multimédia hozzáférést kel
l
biztosítani
2002 végéig:
valamennyi oktatónak megfelelő felszereléssel és személyes ismeretekkel kell
rendelkeznie az Internet és multimédia források használatához
valamennyi diáknak az osztályteremben nagysebességű Internet és multimédia
hozzáféréssel kell rendelkeznie
2003 végéig:
- valamennyi az iskolát elhagyó tanulónak “digitális alapműveltséggel” kell
rendelkeznie
- olcsó Internet
hozzáférés
liberalizációs intézkedések (és alternatív szolgáltató hálózatok
kialakulásának) elősegítése
CÉLOK:
2000 végéig:
a nagy szolgáltatóknak kötegeletlen hurkokat kell felajánlani nem-diszkriminatív
feltételekkel annak érdekében, hogy a lehetővé tegyék az operátoroknak innovatív
szolgáltatások biztosítását
a lízingelt vonalak - beleértve a határokon átmenő vonalakat - tarifáit
jelentősen csökkenteni kell
a kommunikációs szolgáltatásokra vonatkozó licenc követelményeket jelentősen
egyszerűsíteni kell, az egyedi licenceket általános felhatalmazásokkal kell
helyettesíteni
2001 végéig:
a multimédia nem vonalas szolgáltatások frekvencia felosztását el kell végezni
- az elektronikus kereskedelem terjedésének gyorsítása
- biztonsági és titkosítási technológiák és elektronikus banki szolgáltatások
- az EURÓ elektronikus tranzakciók hatására EU elektronikus piac kialakulása nagyon
gyors lehet
- KKV e-kereskedelem EU nagyságrendű gyors kiépülése -
jogi szabályozás gyors átvétele a nemzeti jogokba
- KKV számára képzési háttér elősegítése hálózati munkára gyors
felkészüléshez
- Közigazgatásban elektronikus beszerzés és gyors szállítást lehetővé tevő
fizikai szállítási szolgáltatások (postai és kihordó szolgáltatások)
- e-kereskedelemben önszabályozás és globális “társ-szabályozás”
elősegítése
CÉLOK:
2000 végéig:
- a Tanács és az Európa Parlamentnek valamennyi e-kereskedelemmel kapcsolatos
szabályozást meg kell hoznia
- a Bizottság olyan változtatásokat fog javasolni az EU
közbeszerzés jogi szabályozásában, amelyek lehetővé teszik az elektronikus
eszközök használatát valamennyi közbeszerzési eljárásban és ügyletben. A
tagállamoknak aktívan elő kell segíteniük az elektronikus eszközök
használatát a közbeszerzésben.
- A tagállamok és a Bizottság elő kell segítse a viták online csatornákon
történő megoldását és az alternatív fogyasztói jogorvoslati eljárásokat.
- A tagállamok és a Bizottság kampányt kell indítsanak a KKV-k “digitalizálódásának” elősegítésére a technikai know-how átadását
támogató átképzési megoldások és szakértői központok hálózata útján
- A Bizottság támogatni fogja egy EU “csúcs domain” létrehozását ez EU-t
átfogó határokon átívelő elektronikus kereskedelem elősegítésére és
támogatást nyújt azoknak a cégeknek, amelyek az egész EU-ra kiterjedő Internet
jelenlétet kívánnak létrehozni.
- gyors Internet a kutatók és a diákok részére
- eEducation programok keretében akadémiai és kutatási bázisokhoz, intézményekhez
on-line hozzáférés
- közös eKutatási lehetőségek fokozott kiaknázása
- virtuális kollégiumok és intézetek kialakítása érdekében:
- minőségi pont-pont multimédia kommunikációs hálózati kapacitás megteremtése
- innovatív tartalom, gyakorlat és eszközök kifejlesztése
- tagállami szinten elő kell segíteni az oktatási
/kutatási intézményrendszer és a gazdaság együttműködését köz-magán
kezdeményezések keretében
CÉLOK:
2000 végéig:
- az európai kutatók és diákok számára elérhető Internet infrastruktúrát fel
kell újítani. Az innovatív megold
ások támogatása érdekében az oktatás és
kutatás fejlett szolgáltatásait és alkalmazásait fejleszteni kell.
2001 végéig:
- országonként legalább egy egyetem és egy tudományos kutató fakultás kell
rendelkezzen a multimédia kommunikáció támogatására képes kollégiumi hálózattal. Ezt gyorsan ki kell bővíteni valamennyi
egyetem, kutató kapacitás, felsőfokú oktatási intézmény és más szakmai képzési
és átképzési intézmény felé.
- Valamennyi európai hallgatónak kapcsolódási lehetősége kell legyen interaktív
multimédia előadásokhoz egy olyan virtuális európai egyetemről, amelynek tagja
tagországonként legalább egy egyetem vagy nyílt, illetve távoktatási intézmény.
- “smart card” az elektronikus hozzáférés biztosításához
“Egy egyszerű kártya, amely hozzáférést biztosít az
egészségügyi szolgáltatásokhoz, az elektronikus fizetéshez, a mobil internethez, a
tömegközlekedéshez, a fizető TV-hez és sok más alkalmazásokhoz.” “Ezek a
kártyák lehetnek egyéniek, többfunkciósok vagy kapcsolódhatnak különböző
eszközökhöz. Ha Európa
képes vezető helyzetet
teremteni magának ezeknek a technológiáknak a kidolgozásában, hatalmas piac nyílik
meg.”
“A felhasználók kritikus tömegére van szükség.” A GSM-hez
hasonló, az EU egész területén használható új “smart card” infrastruktúra
kiépülésére van szükség.
- a mobilitás, biztonság, személyes adatbiztonság és felhasználói kontroll
kérdéseinek tisztázására a szállítók, szolgáltatók és a közszféra
alkalmazottainak szoros együttműködésére van szükség
- a “Public Key Infrsastructure” egy versenyképes Internet “hitelességi
központ” kialakítása az európai gazdaság és közszektor összefogásával
(egészségügyi/ közlekedési domain-ek kialakítása
CÉLOK:
2000 végéig:
2000 áprilisában a portugál elnökséggel együttműködve a Bizottság egy “Smart
card Csúcsot” fog szervezni valamennyi érintett kulcs ágazat képviselőivel, hogy
további lökést adjon a közös specifikációk kidolgozásának. A további akciókra
közös menetrendet kell egyeztetni.
Szektorközi megállapodást kell elérni egy szabványosított smart kártya
infrastruktúra közös specifikálása érdekében.
2001 végéig:
az egyeztetett közös specifikációk gyakorlati alkalmazását meg kell kezdeni,
nyitott hozzáférést biztosítva az alapvető fizető szolgáltatásoknak a
különböző szektorokban (pl. e-kereskedelem, közcélú telefonok)
2002 végéig:
olyan kiegészítő alkalmazások irányában is bővíteni kell a felhasználást,
amelyek szigorú biztonsági és/vagy mobil hozzáférést tesznek szükségessé (pl. fix
vagy mobil hozzáférés az egészségügyi adatokhoz, társasági intra / extra hálózatok)
- kockázati tőke a high-tech KKV-k (kis és középvállalatok) számára
a versenyelőny számára az új gazdaságban meghatározó a kreativitás, a
hozzáférés a pénzügyi forrásokhoz, és a gyors piacelérés
a kockázatvállalást az EU-ban nem támogatja a környezet
az információs technológia iparok és a tartalom termelők számára meghatározó a
korai szakaszban elérhető pénzügyi források kialakulása
interfészek kellenek a kockázati tőkét biztosítók és az ötletgazdák
együttműködésének elősegítéséhez, egymás szempontjainak jobb értése
kulcsfontosságú
CÉLOK:
2000 márciusáig:
a Bizottság átfogó stratégiai felülvizsgálatot végez a tagállamokkal
együttműködve az elérhető eszközök nagyobb fokú koherenciájának biztosítására
(EIB, EIF, ötödik keretegyezmény a K + F számára, MEDIA, TEN-telecom, regionális és
szociális alapok, növekedési és fejlesztési kezdeményezések) és meg fogja
vizsgálni hogyan lehetne ezeket a korai fázisú finanszírozás elősegítésére
felhasználni. Ez elő kell segítse a lisszaboni Speciális Európai Csúcstalálkozó
sikerét.
2000 végéig:
a Bizottság a fenti felülvizsgálat alapján innovatív formákat javasol a
finanszírozás biztosításához, ideértve a vegye köz- és magán kezdeményezéseket,
összekapcsolva ezeket néhány közösségi finanszírozási program
újrafókuszálásával (pl. mentorálás, üzleti angyalok, inkubátorok, stb.)
2003 végéig:
a teljesen integrált pán-európai kockázati tőke piac kialakulásának fennmaradó
akadályait fel kell számolni
a korai fázisú finanszírozás szintjét az Európai Unióan legalább háromszorosra
kell növelni. Ilyen fejlődés főleg a magánszektor erőfeszítésein kell
alapuljon.
- “elektronikus részvételi” lehetőség a fogyatékos és csökkent
munkaképességű személyek számára
- -a technológiák és a felhasználói ismeretek fejlesztése egyaránt fontos
- -az európai ipar nem vette figyelembe a fogyatékos és csökkent munkaképességű személyek igényeit kielégítő áruk jelentős piacát,
nem használták ki a “design mindenkinek” alapelvet
- az Amszterdami Megállapodás a tagállamokat kötelezi a fogyatékos és csökkent
munkaképességű személyek szükségleteinek figyelembe vételére
- a szabványoknak figyelembe kell venni a fogyatékos és
csökkent munkaképességű személyek igényeit is
- a képzési rendszernek fokozott figyelmet kell fordítani a fogyatékosok és csökkent
munkaképességűek (át)képzésére, az ellátó rendszereknek speciális többnyelvű
online szolgáltatásokat kellene nyújtaniuk a fogyatékos és csökkent
munkaképességű személyek függetlenségének és biztonságának elősegítésére
- a digitális technológiák elősegíthetik a magán és köz szociális ellátó
rendszerek működéséhez kötődő adminisztratív formaságok megkönnyítését
CÉLOK:
2000 végéig:
az Európai Bizottság és a tagállamok át kell tekintsék az Információs
Társadalomra vonatkozó jogi és szabvány programokat annak érdekében, hogy azok
megfeleljenek a hozzáférhetőség elvének és meggyorsítsák a szabványosítási
folyamatot.
Az Európai Bizottság javaslatokat tesz a tagállamoknak a fogyatékos és csökkent
munkaképességű személyek igényeinek figyelembe vételére az információs és
kommunikációs termékek és szolgáltatások beszerzésekor.
2001 végéig:
az Európai Bizottság és a tagállamok el kell
kötelezzék magukat arra, hogy valamennyi nyilvános web formáját és tartalmát a
fogyatékos és csökkent munkaképességű személyek számára is hozzáférhetővé
tegyék.
2002 végéig:
az Európai Bizottság támogatni fogja tagországonként
legalább egy olyan minőségi központokból álló hálózat kialakítását, amely egy
európai tananyag modult fog kifejleszteni a “design mindenkinek” rendszer
képzésére tervezőknek és mérnököknek.
- online egészségügyi szolgáltatások
- minőségi egészségügyi ellátás hatékony biztosítása valamennyi állampolgárnak
- öregedő európai lakosság mellett
- minőségjavítás növekvő költséghatékonyság mellett
- teljesen integrált, interoperábilis és modernizált egészségügyi rendszerekre van
szükség
- csak a kiadások 1 %-a jut az egészségügyi informatika fejlesztésére
- “…biztonságos szolgáltatásokat kell fejleszteni a kórházak, laboratóriumok,
gyógyszertárak, járó beteg ellátó intézmények és az emberek otthonai
összekapcsolásával.”
- A GDP átlag 8 %-a jut egészségügyi ellátásra - az
egészségügyi termékek és szolgáltatások egységes EU piaca az EU
versenyképességének egyik fontos elősegítője
- Az egészségügy EU szintű formális harmonizációja helyett a közös kutatás, a
szabványok és a termék specifikációk egyeztetése, a pán-európai egészségügyi
könyvtárak kialakítása lehet a közös munka elsődleges célja
CÉLOK:
2000 végéig:
meg kell találni a legjobb megoldásokat az egészségügyi networking, az
egészségügyi monitoring, a fertőző betegségek nyomon követése, a kórházak,
laboratóriumok, gyógyszertárak, orvosok, járó beteg ellátó intézmények és
az otthonok közötti kapcsolatok megteremtése terén
egyeztetni kell a prioritásokat, hogy egy sor kulcs pán-európai orvosi
online-könyvtár és egészségügyi tapasztalat átadó központ 2004 végéig működni
kezdhessen
az egészségügyi informatika szabványosítása terén a 2000 végéig alkalmazásba
kerülő elemek prioritásit egyeztetni kell
2003 végéig:
valamennyi európai
polgárnak lehetőséget kell teremteni személyi smart kártya birtoklására, amellyel
garantál
t és biztonságos hozzáférést kaphat a beteg információs
hálózathoz
2004 végéig
- valamennyi egészségügyi szakember és manager hozzáféréssel kell rendelkezzen egy
prevenciós, diagnosztikai és kezelési telematikai egészségügyi infrastruktúrához
- intelligens közlekedés/ szállítás
- digitális információs, közlekedés irányítási, repülés irányítási,
rendszerekre van szükség
- folyik a GNSS-2 (galileo) új globális navigációs szatellit rendszer kialakítása
CÉLOK:
2001 végéig:
minden Európában utazó polgárnak mindenütt teljes
hozzáférést kell biztosítani a többnyelvű támogató, hívás azonosító és a
sürgősségi szolgáltatások teljes köréhez a 112 számon
2002 végéig:
valamennyi Európában eladott személyautót hatékonyabb aktív biztonsági
rendszerekkel kell felszerelni
támogatni kell a hozzáadott-értékű, személyre szabott
közlekedési és utazás tervezési információs rendszereket, hogy azok az európai
közép- és nagyvárosok 50 %-át lefedjék
valamennyi transz-európai hálózatot közlekedési baleseti és zsúfoltsági
információs és management szolgáltatásokat biztosító rendszerekkel kell lefedni
2004 végéig:
- minden nagyobb légi folyosót olyan - földi vagy űrbázisú infrastruktúrával
kiszolgálni, amely képes hozzájárulni a zsúfoltság elfogadható szintre
csökkentéséhez ugyankkor növelve
a biztonsági szintet
- online közszektor
- - Internettel biztosítani a jobb hozzáférést a közszolgáltai információkhoz -
összhangban az Amszetrdami Szerződés transzparencia követelményeivel
- könnyebb hozzáférést és garantált adatbiztonságot teremtő megoldáso
k
kellenek
- könnyebb hozzáférés kell a statisztikai és gazdasági adatokhoz, elősegítve az
üzleti szektor ezeken alapuló hozzáadott érték szolgáltatásainak felfutását is
- a közszolgálati adatokat hozzáférhetővé tenni
- a bürokrácia és a kiadások csökkentése
- munkaalkalmak teremtése a hozzáadott értékű
információs ágazatban
- javuló pán-európai üzleti információk
CÉLOK:
- 2000 végéig:
a tagállamoknak legalább négy lényeges típusú nyilvános adathoz könnyű
hozzáférést kell biztosítania Európában: jogi és adminisztratív
információ, kulturális információ, környezeti információ és azonnali
közlekedési és zsúfoltsági adatok
a tagállamoknak és a Bizottságnak ki kell terjeszteniük az Internet használatát
biztosítva a konzultációt és a visszajelzést a fontos politikai kezdeményezésekre. A cél az, hogy a törvények és a fehér
könyvek a weben történő egyszerű közzétételén túl létrejöjjön egy vita és
visszajelző fórum lehetőleg független moderátorokkal
a tagállamoknak és a Bizottságnak biztosítania kell, hogy a polgárok kétoldalú (interaktív) hozzáféréshez jussanak (pl. adózási
űrlapok, finanszírozási űrlapok, stb.) ami lehetővé teszi számukra mind az
információszerzést, mind a kitöltött úrlapok leadását.