Ez egy kísérleti
kurzus tematikája, amely végül nem valósult meg, mivel a befogadó intézmény
végül házon belülről oldotta meg az oktatását hagyományos informatikai
kurzussal.
Informatika a
politológus szolgálatában
Kurzustematika tervezet
A kurzus célja, hogy bemutassa a hallgatóknak, hogyan
használható a számítógép és az internet, mint segédeszköz a politikatudományi
kutatásokban, elsősorban az információszerzésben, rendszerezésben, kutatási
anyagok elkészítésében és prezentálásában, szakmai kapcsolatok kiépítésében és
ápolásában.
Az egyes órák tervezett felépítése:
- elméleti
felvezető,
- konkrét
alkalmazások és példák bemutatása (alkalmazási javaslatokkal),
- visszajelzések
a diákoktól,
- vitakérdések
megvitatása,
- az
óra értékelése.
Az órák látogatása beleszámít a kapott érdemjegybe. A félév
végét előre megadott és egyeztetett téma alapján írt házi dolgozat és annak
szóbeli megvédése zárja. Az érdemjegy kialakításakor figyelembe vett szempontok:
- órai jelenlét és aktív részvétel
- félév végi szóbeli vizsga (bővebb információt az oktató a
félév elején ad)
- A
hallgatók informatika (számítógép- és egyéb eszközök, valamint internet-)
használatával kapcsolatos ismereteinek felmérése.
- Keresés,
és összetett keresés az interneten. Desktop
keresés.
- Könyvek,
elektronikus folyóiratok, elektronikus könyvtárak az interneten.
- Politológia
témájú elektronikus tananyagok (pl. Open Course Ware) és politológus
szakmai közösségek, politikatudomány az interneten.
- Blog,
szakmai blog, politológus és politikus bloggerek.
Szakmai blog vezetése. Rendszerezett információszerzés RSS segítségével.
- Wikik és használatuk, a legismertebb wiki: a Wikipédia.
- Kutatási
források menedzselése, gyűjtése, rendszerezése, és bibliográfia
összeállítása (pl. Zotero).
- Közös
kutatási munka menedzselése informatikai eszközök segítségével: e-mail és
levelezőlisták, kapcsolati közösségi hálók (pl. iWiW), VoIP,
chat, fórum, óriásfájl megosztás FTP-n és interneten (pl. YouSendIt),
közös dokumentumszerkesztés.
- Praktikus
ismeretek a szövegszerkesztő kutatási célú felhasználásával kapcsolatban: tanulmány
és kutatási jelentés készítése (dokumentumsablon, tagolás, PDF-készítése stb.)
- Prezentáció
készítése és előadása.
- Egyéb
informatikai ismeretek (információk mentése és archiválása; szkennelés, szövegfelismerés és „képlopás”; hangfájlok
készítése és megosztása – podcast, diktafon használata, hangfelvételek
digitalizálása, átkódolása és közzététele; fotó- és videómegosztás;
PDA használat)
- Összefoglalás:
információkeresés, rendszerezés és kutatás (keresés az interneten és saját
számítógépen, elektronikus könyvtárak, RSS, blogok,
wikik); információk és kutatási eredmények
elkészítése és közzététele (pl. PPT, kutatási jelentés, levelezőlisták,
blog, híroldal stb.).
A kurzuson elhangzottakról hangfelvételek készülnek (ún. podcastok), ezek a hallgatók számára szabadon letölthetőek
lesznek a kurzus oldaláról (http://www.artefaktum.hu).
Készül egy kurzusblog is, ahol a
tanárok és diákok megoszthatják egymással a
tanítással, órákkal kapcsolatos információkat, gondolatokat, tanácsokat (a
diákok az olvasás mellett hozzá is szólhatnak a bejegyzésekhez, az Edublogs.org
domain alatt).
A kurzusnak az első órát követően (az e-mail címek
összegyűjtése után) levelezőlistája is készül a Googlegroups
segítségével.
Dr. Pintér Róbert
BME-ITTK, tudományos és
stratégiai igazgató
pinter.robert@ittk.hu
2007. november 28.