10. Új trendek az e-kereskedelemben (2005-04-21, BME Internet, óravázlat)
Nyitó sztorik:
- Apple: iPOD – egy legenda
feltámadása és újjászületése (Apple Mac 1984, majd vesztes háború a PC-vel
és MS-tal szemben; 2000-es évek: iPOD – aktív részvétel a zeneipar megújításában, a cég
fokozatos feltörése: 2004 szept.: az elmúlt kilenc év legjobb negyedéve a
bevételekben, több mint felerészben az iPOD
eladásoknak köszönhetően: 530 millió dollár iPOD
értékesítésből, egy év alatt 2 millió(!) darab
eladása).
- Webvan: 1996-ban alapították, cél a világ legnagyobb
internetes sarki-fűszerüzletét megcsinálni – dőlt
a befektetői pénz, amiből hatalmas logisztikai beruházások zajlottak (teherautó-flotta,
raktárok…). Csőd: 2001 július: a kis boltok egy telefonnal és egy
kifutófiúval versenyképesebbek voltak a vásárlási szokásaikat nehezen
feladó fogyasztóknál.
- Everquest: 1999-ben induló hálózati játék (Sony), több
százezer rendszeres játékos, a program megvásárlása mellett havi tagsági
díjat is kell fizetni. De a legfurcsább, hogy maguk a karakterek és egyes
eszközeik (fegyverek, amulettek stb.) a játékon kívül pl. az eBay-en keresztül cserélnek
gazdát!
Érvek:
I. Eső kiindulópont a gazdasági környezet:
- mikroszint: a fogyasztás átalakulása – az egyéni
szokások változása-változatlansága,
- mezoszint: a cégek átváltozása,
- makroszint:
az iparágak átsrukturálódása,
- metaszint: kultúraváltás, mint a változások eredője
(Gutenberg-galaxisából Castells világába:
globális információs kapitalizmus, real time gazdaság, hálózati logika, a vezetés és a
szervezet forradalma: hálózat-vállalkozások és a flexibilis termelés)
- Szumma: az új gazdaság
kialakulása
- mag:
ICT-gyártás, B2B, B2C,
- hálózati
vállalkozások,
- az
egész gazdaságban szétterjedő ICT, szervezeti újítások,
- új
gazdasági környezet.
II. Második kiindulópont: atom- és bit alapú világok:
- Atom
alapú termékek és kereskedelmük:
- Pl.
bányászat, mezőgazdaság, gépipar, vegyipar…
- nyersanyag-és
szerszámigényes, munkaerő-specifikus,
- fizikai
megmunkálás/kontaktus,
- logisztika
(gyártósortól a polcokig)…
- kereskedelmi
értéklánc és üzleti modellek hagyományosan kifinomultak,
- termék
immanens természete: egy termék egyszerre csak egy helyen tud lenni,
korlátozott reprodukálhatóság.
- Bit
alapú termékek:
- Pl.
szoftvergyártás, online zeneletöltés, e-könyv
kereskedelem…
- humán
erőforrás és IKT-eszköz igényes,
- nincs
fizikai kontaktus a nyersanyaggal, tudás-és információ alapú műveletek,
- online térben zajló tranzakciók,
- termék
immanens természete: szinte ugyanaz a minőségű termék egyszerre több
helyen is tud lenni, egyszerű reprodukálhatóság.
- Kizárólagos
és kevert struktúrák:
- Kereskedelem
az atom-alapú világban: megszokott, hagyományos, de átalakulófélben.
- Kereskedelem
a bit alapú világban: új, kikristályosodás közbeni, próbálkozások a
hagyományos szabályok átvételére.
- Kevert1:
atom alapú termékek „bit-szerű” értékesítése (pl. online
boltok: élelmiszer-, pizza-, számítógép- vagy könyvértékesítés stb.).
- Kevert2:
bit alapú termékek „atom-szerű” értékesítése (pl. dobozos szoftver, CD,
könyv).
Vitakérdések
- Lehetséges-e
a hagyományos kereskedelmi szabályok maradéktalan átvitele az új
környezetre?
- Mikro-fizetés,
mint fenntartható üzleti modell?
- Mi
lesz a fogyasztók bizalom- és biztonságérzetével, amely alapja az
elektronikus tranzakcióknak? (pl. egy hagyományos termék nem kipróbálható,
nem megfogható, nem felpróbálható; nem lehet rögtön elvinni; a fizetésnél
nem lehet személyesen kontrollálni a helyzetet.)
Szereplők:
- Állam:
ellenőrző-szabályozó, vállalkozó, gazdaság-támogató
- Terméket
előállító vállalatok-cégek
- Szállítmányozók
- Raktározók
- Kis-és
nagykereskedők
- Reklámozók
- Fogyasztók
- Fogyasztóvédők
Hogyan tovább?
Képes-e egymás mellett megmaradni az atom-alapú és a bit alapú
világ? Léteznek-e sikeres „kevert” üzleti modellek? (Pl. Amazon e-könyve).
A nagy sebességű internetezés megváltoztatja-e a
kereskedelmet?
Mennyire gyorsan képesek megváltozni a fogyasztói szokások?
Sikerül-e útját állni a bit alapú termékek peer-to-peer alapú, a gyártót kizáró csereberéjének, ami
nem generál bevételt viszont elveszi a teret a kereskedelemtől?
Ajánlott irodalom:
Bőgel
György (2005): Szálak ha összefutnak (Blog-bejegyzés, 2005. április 18, hétfő, http://www.kfki.com/hu/blog.php)
Rab Árpád (2004): MMORPG –
kutatóként (in: INFINIT Hírlevél, 2004. december 9., http://www.ittk.hu/infinit/2004/1209/,
ha a link nem működne, kattints ide)
A virtuális világok polgárai több
GDP-t termelnének, mint Namíbia? (in: INFINIT
Hírlevél, 2004. augusztus 26., http://www.ittk.hu/infinit/2004/0826/index1.html,
ha a link nem működne, kattints ide)
Pintér Róbert (2004): Az „új gazdaság”
és fejlesztésének kontextusa Magyarországon (in:
A magyar információs társadalom fejlesztésének wilsoni
szempontú elemzése Szociológia PhD értekezés, első,
ábrák nélküli verzió, 2004. június 10., 77-96, http://www.artefaktum.hu/pinter_PhD_v1.pdf)
Nicholas Negroponte
(2002): Digitális létezés (Typotex Kiadó, Budapest)