11. Internet és reklám (2005-04-28, BME Internet, óravázlat)

 

Nyitó sztorik:

 

  1. Google: reklámokra épülő világsiker (2005 első negyedév:„a vállalat nettó árbevétele az egy évvel korábbi kétszeresére, 1,26 milliárd dollárra nőtt, a nyereség pedig 369,2 millió dollárra, részvényenként 1,29 dollárra ugrott a tavalyi 64 millióról. A Wall Street nagyon mellélőtt, amikor „mindössze” 729,8 milliós forgalmat és 92 centes részvényenkénti profitot jelzett előre. […]A cég árbevételének 99 százaléka a keresőtalálatok mellett, illetve a partnerek weboldalain megjelenített reklámokból folyik be” IT.news.hu) És még csak most állnak át egy új rendszerre: eddig szöveg alapú reklámok voltak és csak a reklámozott termék profiljába vágó partner-oldalon jelent meg a reklám. A tervek szerint az új rendszerben a reklámok grafikusak, animációval-videóval is rendelkezhetnek és a hirdető választja ki, hogy hol jelenjenek meg. (NY Times)
  2. DoubleClick: 1,1 milliárd dollárért kelt el a cég 2005 áprilisában („Két magánkézben lévő amerikai magántőke-cég közösen 1,1 milliárd dollárért vásárolta a DoubleClick Inc. online reklámcéget. A Hellman and Friedman a New York-i DoubleClick megvásárlásában az online reklámozási-, marketing- és adat-ágának kibővítési lehetőségét látja.”)
  3. Magyar Online Hirdetési Piac (MOHI): csak az igazán nagy oldalakat tartja el a reklám (2005 év első negyedében 550 millió 200 ezer forint nettó árbevételt realizált hirdetési tevékenységből az online piac nyolc legnagyobb szereplője: Habostorta, Házipatika, Index, Napi Online, Origó, Portfolió, Ringier Online, Sanoma Online. Ez a tavalyi 388 millió 557 ezer forintos forgalomhoz képest 42 %-os növekedést mutat. A MOHI számainak növekedése folyamatosan többszöröse a hagyományos médiapiac bármelyik csoportjának. – SG)

 

Érvek:

 

Mi a reklám funkciója általában?

§         Információközlés egy termékről,

§         a termék eladása (értékesítés ösztönzés),

§         tágabb körben a brand ismertségének, a gyártó imidzsének alakítása.

 

Az online reklám természete – avagy mire jó az internetes reklám

 

A reklám és beágyazódása az üzleti tevékenységekbe:

Közvetítés (médiumok) nélkül is, közvetlenül eljuthatnak a fogyasztókhoz a gyártók saját oldalaik révén.

 

Vitakérdések

 

Milyen online reklám-típusokat ismerünk? Pl.: banner, pop-up, e-mail… Hatékonyak-e ezek?

Zavaróak-e ezek a reklámok?

Jók-e a reklámokra épülő szoftverek (ingyen használhatjuk, ha egy hirdetési sávba betöltődnek a reklámok)

Van-e reális jövője a reklámmentes övezeteknek (pl. hirdetést kivágó digitális televíziózás, előfizetésen alapuló tartalomszolgáltatás…)

 

Szereplők:

 

 

Hogyan tovább?

 

Milyen hatásokkal jár a spam?

Ha nem képes a reklám eltartani az internet tartalomszolgáltatókat, akkor milyen modell működhet?

Mi történik a hagyományos, reklám alapú médiumokkal, ha a reklám digitálisan szűrhetővé válik és idővel ezek is átállnak digitális működésre?

 

Ajánlott irodalom:

 

Juhász Balázs: Bannervilág (in: Kutatási Jelentés 2, Kiadja a BME Információs Társadalom- és Trendkutató Központ és az INFINIT Műhely)

Verebics János: Reklámjog az Interneten. Az alapvető problémák (in: Kutatási Jelentés 2, Kiadja a BME Információs Társadalom- és Trendkutató Központ és az INFINIT Műhely)

Robbin ZeffBrad Aronson (2000): Reklám az interneten (Geomédia szakkönyvek)