Magyarország – a rejtőzködő információs társadalom? 2003/2004-es tanév, tavaszi félév
A kurzus célja, hogy bevezesse a hallgatókat az információs
társadalom elméletébe, majd ezt követően mind elméleti, mind gyakorlati síkon
bemutassa a magyar információs fejlődés lehetséges olvasatait a legfrissebb kutatási
eredmények felhasználásával.
Az egyes órák két részből állnak:
- tallózás az információs társadalom és politika friss
trendjeiből (kb. 15-30 perc)
- az előadó ismerteti az óra vonatkozó anyagát vitaindító
jelleggel (kb. 60-75 perc)
Az órák látogatása nem kötelező, de beszámít a kapott
érdemjegybe. A félév végét előre megadott és egyeztetett téma alapján írt házi
dolgozat és annak szóbeli megvédése zárja vagy igény esetén lehetőség van
szóbeli vizsgázásra is a félévi anyag alapján. Az érdemjegy kialakításakor
figyelembe vett szempontok:
- órai jelenlét és aktív munka (20%)
- félév végi dolgozat; vagy szóbeli vizsga (70%)
- az ITTK heti hírlevelének olvasása (feliratkozás: http://www.ittk.hu/infinit) ill. a később
megadott irodalom ismerete (10%).
A szeminárium tematikája:
1. A félév tematikájának ismertetése, a tárgy elvégzésének feltételei
2-3. Az információs társadalom tudományos, politikai és hétköznapi megközelítései
4. Információs társadalmi modellek (a szilícium-völgyi, a szingapúri, és a finn-modell)
5. Ipari és információs fejlődési modellek ötvözése: Castells, Gerschenkron és Wilson
6-7. Kelet és Nyugat között: egy visegrádi fejlődési modell létjogosultsága és történelmi gyökerei
8-9. Readiness országrangsorok és egyéb statisztikák a nagyító alatt: hol tart az információs társadalmi versenyfutásban Magyarország és a többi csatlakozó ország
10. A rejtőzködő információs társadalom jellemzői: láthatatlanság és mérhetetlenség. Az információs statisztikák módszertani hiátusai – a több jobb?
11. Interacting, interacted, interface: a rejtőzködés elmélete a gyakorlatban – az intézményi behuzalozottság mértéke idehaza, a rejtőzködés becslése
12. Állam, civil szféra, gazdaság és akadémia: a főbb szereplők kapcsolatrendszere és tevékenysége a magyar információs társadalomban
13. Jövőforgatókönyvek Magyarország lehetséges információs fejlődési útjának a bemutatására: kitörési lehetőségek és veszélyek – ajánlások megfogalmazása
14. Mit kutassunk még? Tanulságok a tudományos vizsgálódás szemszögéből
Pintér Róbert, tanársegéd, Információ és Tudásmenedzsment Tanszék
pinter.robert@ittk.hu, 2004 január
A kurzus tematikája elérhető az interneten is: http://www.tar.hu/isip